Gå til innhold

Mine første fluer!


wilmann1000

Anbefalte innlegg

Hvis dette er dine tre første fluer så er du absolutt på rett vei <<l  Husk å si fra til nærmeste familie om at du nå har fått deg en hobby som kan gjøre deg totalt fjern i flere måneder av gangen ;D

Flott! føler jeg famler litt i blinde når jeg "free hander" fluer, men det kommer seg vel ;)

HAHA, har heldigvis ei fantastisk dame som lar meg styre på med fiskinga som det passer meg.. enn så lenge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser jo kjempebra ut  ;D

Jeg ser at du bruker epoxy som ryggskjold på rekene dine. der er ett par ting som er verdt å vite.

hvis du skal bruke epoxy\UV lim så bør du fortynge flua under slik at den ikke fisker opp ned.

Epoxy\UV lim er ganske tungt og har en tendens til å flippe flua over eller på siden under fiske.

Jeg driver hovedsaklig med binding av SØ fluer og har begynt å pusle litt med ørretfluer igjen,

men hovedvekten av fisket mitt er i sjøen med flue. Derfor har jeg søkt litt lære om dette, og det jeg har funnet ut er at mange meg selv inkludert prøver å binde rekene mine så koniske som mulig slik at de fisker like godt uansett om de er opp ned eller ikke. Jeg har også funnet ut at ryggskjold ikke er nødvendig og faktisk mer til bry en til fordel. Eneste mønsteret jeg bruker ryggskjold på er Pattegrisen, litt for att det er slik mønsteret er, og litt for at det former spey hackelet på en fin måte.

Hvis du vil ha flott inspirasjon til SØ fluene dine er Eivind Berulfsen mannen. Han legger ut noen fantastiske bindebeskrivelser på youtube der han også forklarer mye om hvorfor han gjør som han gjør og sine tanker rundt fluene. veldig grundig og flotte beskrivelser.

Men hvis det er dine første fluer er jeg mektig imponert.. :o mine første så ikke på langtnær så flotte ut.

Alle tre kommer til å fange fisk for deg.

Stå på videre  :D8):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig med tilbakemeldinger, tusen takk!! :)

Ja har hatt på Epoxy, men har lagt inn bly under alle 3 fluene.. Men aner jo ikke hvordan dem vil gå i vannet så blir spennende og se til helgen da alle skal i action;)

Skal difinitivt se på hvordan jeg kan bygge opp flua konisk, godt tips!

Skal studere Eivind nøye når jeg går og legger meg ;)

Men når det anngår dubbing så føler jeg at det blir svært få surringer rundt kroken, vil dubbingen da falle av eller generellt gjøre flua slapp i fasongen? :P (epoxyen holder kansje dette på plass?)

Hotfix: Supert tips! har nå påfugl på vei i posten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra første fluer dette, som fanger fisk!

Skal jeg gi deg ett godt råd som nesten gjelder all fluebinding så er det:

LESS IS MORE! Nybegynnere, inklusive meg selv en gang i tiden, bruker så og si alltid for mye materiale, særlig dubbing.

Bruk mindre enn det du tror er nok, og så tar du vekk litt til. Blir det for tynnt så kan du alltid spe på med litt ekstra.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker fluene mine, spesielt Rekeimitasjonene så transparente som mulig. Det føler jeg gir mest naturtroe fluer. ser man på reker på stranda kan man nesten se gjennom dem. og Bjorni har ett veldig godt poeng, som også staffan har gjentatt flere ganger Less is more

Jeg bruker en del selull når det lar seg gjøre, ellers er jeg veldig glad i Icedub gjerne UV typen. det er en type dubbing som heter UV2 eller noe denne ser veldig spennende ut (kansje andre kjenner den bedre)

Når det gjelder som du sier at dubbingen sitter løst så pleier jeg å bruke en tynn rib med 0.14 sene eller lign for å holde den på plass. og velcro børste eller en nedklippet tannbørste er uvurderlig. rufse dubbingen skikkelig! mange sier at jo fler fisk de får på flua jo bedre fisker den, det tror jeg ikke er feil. og mye av dette er nok at dubbingen slites og rufses. Dette bidrar også til at flua blir mer transparent.

Når det gjelder ryggskjold og bly så tvinner jeg 2* 0.20 blytråd sammen til en snurr. denne bruker jeg to av på undersiden når jeg legger ryggskjold i epoxy, dette føler jeg må til for at flua skal gå riktig, men det er sikkert ett emne som er utsatt for smak og behag regelen som så mye annet.

På sikt kan du jo tenke på å skaffe deg Magic Tool, det er for meg priceless når jeg lager SØ fluer.. Det å kunne blande dubbing og hackel i en miks til en Grå Frede foreksempel er kjempespennende og gir muligheter jeg har vanskelig for å få til uten, men Eivind er god til å vise hva den kan brukes til.. du har mye å glede deg til der..

Beklager hvis jeg spammer deg med masse du ikke trenger men det er i beste intensjon jeg gjør det  pppray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker fluene mine, spesielt Rekeimitasjonene så transparente som mulig. Det føler jeg gir mest naturtroe fluer. ser man på reker på stranda kan man nesten se gjennom dem. og Bjorni har ett veldig godt poeng, som også staffan har gjentatt flere ganger Less is more

Jeg bruker en del selull når det lar seg gjøre, ellers er jeg veldig glad i Icedub gjerne UV typen. det er en type dubbing som heter UV2 eller noe denne ser veldig spennende ut (kansje andre kjenner den bedre)

Når det gjelder som du sier at dubbingen sitter løst så pleier jeg å bruke en tynn rib med 0.14 sene eller lign for å holde den på plass. og velcro børste eller en nedklippet tannbørste er uvurderlig. rufse dubbingen skikkelig! mange sier at jo fler fisk de får på flua jo bedre fisker den, det tror jeg ikke er feil. og mye av dette er nok at dubbingen slites og rufses. Dette bidrar også til at flua blir mer transparent.

Når det gjelder ryggskjold og bly så tvinner jeg 2* 0.20 blytråd sammen til en snurr. denne bruker jeg to av på undersiden når jeg legger ryggskjold i epoxy, dette føler jeg må til for at flua skal gå riktig, men det er sikkert ett emne som er utsatt for smak og behag regelen som så mye annet.

På sikt kan du jo tenke på å skaffe deg Magic Tool, det er for meg priceless når jeg lager SØ fluer.. Det å kunne blande dubbing og hackel i en miks til en Grå Frede foreksempel er kjempespennende og gir muligheter jeg har vanskelig for å få til uten, men Eivind er god til å vise hva den kan brukes til.. du har mye å glede deg til der..

Beklager hvis jeg spammer deg med masse du ikke trenger men det er i beste intensjon jeg gjør det  pppray

Hotfix du spamer IKKE! TUSEN takk for utfyllende og gode råd, så snart klokken slager 11 skal jeg ned på butikken og se etter ICEdub av UV typen, kansje til og med en Magic tool ;)

Jeg er ikke kommet langt nok ned i første kaffekoppen til og svare like utfyllende som deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, de der var jo knall  :o

Streameren var skikkelig fin, og loppene også. De fanger nok fisk så det rekker..

Neste gang kan du jo prøve å feste øynene på streameren på lik måte som på teppesilda.

Det synes jeg gir flua ett bedre uttrykk. Men det er jo ett subjektivt tema som så mye annet  ;)

Stå på fluene blir bare bedre og bedre  <<l  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, de der var jo knall  :o

Streameren var skikkelig fin, og loppene også. De fanger nok fisk så det rekker..

Neste gang kan du jo prøve å feste øynene på streameren på lik måte som på teppesilda.

Det synes jeg gir flua ett bedre uttrykk. Men det er jo ett subjektivt tema som så mye annet  ;)

Stå på fluene blir bare bedre og bedre  <<l  <<l

Funka som f.. i dag, tok 15-17 fisk i dag!!!

stortsett alle på den grønne loppa, største var litt over kiloet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vilt..  Tror aldri jeg har fått så bra med fangst på en dag noen gang  :P

Hvor er det du fisker hen?

Ja va helt sinnsykt morro, hugget i på aller første kastet og varet ca 90 min så var morroa over :)

jeg fisker like utenfor bodø, bare slå på om du er i området så skal du få se mine plasser ;)

ps. ligger noen bilder av dagens C&R fangst inne i forumet: Sjøfiske -> sjøørret i Bodø/salten på flue!? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte binde opp et nytt og forhåpentligvis et bedre eksemplar av dagens "killer" loppe :)

Vet ikke om noen kan gi en logisk forklaring på hva denne flua ligner på og hvorfor den ble så godt mottat?

for og være helt ærlig var det kanskje denne flua i boksen jeg hadde minst troa på :P

[attach=1][attach=2]

post-38605-13949894653885_thumb.jpg

post-38605-13949894654326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig.. Jeg er fra det blide Sørland, så det er ett stykke å reise. However jeg har familie og plass

utenfor sannessjøen. i øyene på utsiden av Tjøtta og det er vel ikke så fryktelig langt etter nordnorske standarder  ;D ;D

Kansje jeg tar kontakt når jeg skal oppover på Kveitefiske til sommeren eller noe  :D

Jeg vet mange har gode resultater med lopper i oliven, kansje du har laget en multi imitasjon hehe

jeg bruker mye hvitt og rosa nå på vinteren, men den har vært fryktelig kaldt her nede så det er vanskelig å

finne isfrie plasser. men er vel ikke så lenge til børstemarken svermer igjen  ;D klør i fingrene her.

Stå på med bindinga og fangstrapporter. hadde vært kult med en bindebeskrivelse av superflua di også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig.. Jeg er fra det blide Sørland, så det er ett stykke å reise. However jeg har familie og plass

utenfor sannessjøen. i øyene på utsiden av Tjøtta og det er vel ikke så fryktelig langt etter nordnorske standarder  ;D ;D

Kansje jeg tar kontakt når jeg skal oppover på Kveitefiske til sommeren eller noe  :D

Jeg vet mange har gode resultater med lopper i oliven, kansje du har laget en multi imitasjon hehe

jeg bruker mye hvitt og rosa nå på vinteren, men den har vært fryktelig kaldt her nede så det er vanskelig å

finne isfrie plasser. men er vel ikke så lenge til børstemarken svermer igjen  ;D klør i fingrene her.

Stå på med bindinga og fangstrapporter. hadde vært kult med en bindebeskrivelse av superflua di også :D

Njaa, Sandesjøen er er godt stykka unna selv i nordnorsk standard :P

Kveitefiske i saltenfjorden er jo noe helt for seg selv, har en tidligere arbeidskolega som tok en i høst på 130kg + ;)

binde beskrivelse skal jeg prøve og få til, så snart jeg skjønner selv hva jeg gjør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...