Gå til innhold

Hvor får jeg kjøpt blytape?


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Hei Terje.

Pass på at det ikkje oppstår ein kjemisk reaksjon

mellom bly og materialet i snella slik at den kan bli øydelagt :o

Bjørnen.

Hva med en runde frysetape først?

Mulig jeg har noe til deg, Terje.  ;) Problemet med blytape til nymfer er at limet "svetter ut" etter hvert. Og jeg må si nymfene ser rimelig corny ut med små kremgule bobler her og der. Derfor har jeg en del slik tape igjen. Må bare finne. Er en stund siden golfkøllene ble brukt også. Blyet ble mest brukt på puttern for bedre stabilitet, men det er en annen skål.

Blytape er forresten knall til zonkere og lignende. Det er når limet presses for mye at det "svetter". Så jeg ville nok ha skrapt vekk limet på kantene av blytapen, Terje.  ;)

En runde frysetape først høres ut som en meget god idé, Erik.

Tar gjerne noe tape av deg hvis du ikke skal bruke det :D

Bjørn:

Takker for info.

Jeg vet flere som har brukt blytape i fluesneller og ikke har hatt problemer med noen kjemiske reakskjoner så det bør være mullig å unngå det. Frysetape som Erik nevnte kan være en meget god idé.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

Pass på at det ikkje oppstår ein kjemisk reaksjon

mellom bly og materialet i snella slik at den kan bli øydelagt :o

Bjørnen.

Hva med en runde frysetape først?

Mulig jeg har noe til deg, Terje.  ;) Problemet med blytape til nymfer er at limet "svetter ut" etter hvert. Og jeg må si nymfene ser rimelig corny ut med små kremgule bobler her og der. Derfor har jeg en del slik tape igjen. Må bare finne. Er en stund siden golfkøllene ble brukt også. Blyet ble mest brukt på puttern for bedre stabilitet, men det er en annen skål.

Blytape er forresten knall til zonkere og lignende. Det er når limet presses for mye at det "svetter". Så jeg ville nok ha skrapt vekk limet på kantene av blytapen, Terje.  ;)

Det der har jeg opplevd også. Så ut som om noen av nymfene mine var alvorlig syke. Lepra eller et snev av svartedauen kunne være plausible diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Var et øyeblikk redd for at du hadde begynt å binde fortynga fluer jeg Terje :P.

Det trudde jeg og. ;D ;D ;D

Forresten,ved ettertanke : Lykke til,Terje ! <<l

Hehe,kjenner jeg Terje rett så tror jeg han heller slutter med fluefiske enn å fiske under vannhinna  ;).

Det er helt korrekt, Rune :D ....... fluefiske under vann er bare ikke et tema her i gården :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir automatisk skeptisk til å snurre bly i bunn av snellespolen.

Jeg er helt overbevist om at det blir en form for eloksering, som igjen er negativt for snella/materialet den er laga av.

Om en legger tape i bunn, og backing over, så vil denne blyen være konstant våt.

Da har jeg bedre tro på å bruke noen av Ari snellene dine Terje, som veier litt mer en ULA snella.

Har ikke dekning for mine uttalelser her, bare så det er sagt. Men jobber med metaller til daglig, og kvalitetskontroll av disse, og kjenner jeg blir skeptisk :)

Kobber hadde jeg vært like skeptisk til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kjenner jeg blir automatisk skeptisk til å snurre bly i bunn av snellespolen.

Jeg er helt overbevist om at det blir en form for eloksering, som igjen er negativt for snella/materialet den er laga av.

Om en legger tape i bunn, og backing over, så vil denne blyen være konstant våt.

Da har jeg bedre tro på å bruke noen av Ari snellene dine Terje, som veier litt mer en ULA snella.

Har ikke dekning for mine uttalelser her, bare så det er sagt. Men jobber med metaller til daglig, og kvalitetskontroll av disse, og kjenner jeg blir skeptisk :)

Kobber hadde jeg vært like skeptisk til :)

Jeg skal ta det til etteretning, Henning.

Jeg har forøvrig solgt alle ari snellene mine.

Har du andre forslag til hvordan man kan øke vekta på en snelle?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt blytape på mine ula-spoler i 2 sesonger nå... GODT over 100 fiskedøgn, og har ikke hatt noe trøbbel med denna elokseringa deres.... Og snella mi har vel stort sett vært konstant bløt...Jeg har dratt av backinga og sett etter både høst og vår, og det funker helt fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Etter å ha bytta ut orginalspola med en F2x spole så kjenner jeg at snella ble litt tyngre med

F2x spola.

Siden jeg fortsatt ikke har satt på hverken backing eller fluesnøre så kommer jeg nok til å teste

snella før jeg eventuellt prøver å øke vekta.

Jeg ser ikke bort ifra at vekta med backing og snøre vil være grei nok.

Takker forøvrig for alle gode råd i denne tråden. Det setter jeg stor pris på :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt blytape på mine ula-spoler i 2 sesonger nå... GODT over 100 fiskedøgn, og har ikke hatt noe trøbbel med denna elokseringa deres.... Og snella mi har vel stort sett vært konstant bløt...Jeg har dratt av backinga og sett etter både høst og vår, og det funker helt fint...

Da er det nok ingen fare Tor Arne.

Var bare min umiddelbare tanke. Som sagt, så har jeg ikke dekning for min frykt for bruk av bly og kopper, så det var bare en tanke jeg hadde.

Siden du har erfart dette uten at noe skjer, så er dette helt sikker ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...