Gå til innhold

Sø og sterk vind


Anbefalte innlegg

Har hatt planer om sø tur denne helgen, men så viser det seg at plassen jeg ville til i følge yr vil utsettes for 7-9 sm nord øst vind. dette betyr at gromplassene mine på dette stedet får pålandsvind i opptil 9 sm vind. Tenker umiddelbart at dette kanskje ikke er helt ønskelig. Nå er jeg desperat og rådvill og trenger tilbakemeldinger på om jeg skal finne ett annet sted eller bare stå på mitt...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det stedet du har tenkt å fiske har en vanntemperatur som er under trivselen for fisken, så hadde jeg valgt et annet sted :)

Pålandsvind når vannet er kaldt er nesten aldri bra, da får du bare masse iskaldt overflatevann nært land, motsatt så vil fralandsvind trekke opp det varme vannet som er lengre nede i vannsøylen.

Har sett dette flere ganger og i vinter f.eks har forskjellen vært så mye som 0-1 grader til opp i mot 7-8 grader.

Så det er nesten det eneste jeg tenker når jeg fisker i kaldt vinter vann ;)

Skitt fiske da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det stedet du har tenkt å fiske har en vanntemperatur som er under trivselen for fisken, så hadde jeg valgt et annet sted :)

Pålandsvind når vannet er kaldt er nesten aldri bra, da får du bare masse iskaldt overflatevann nært land, motsatt så vil fralandsvind trekke opp det varme vannet som er lengre nede i vannsøylen.

Har sett dette flere ganger og i vinter f.eks har forskjellen vært så mye som 0-1 grader til opp i mot 7-8 grader.

Så det er nesten det eneste jeg tenker når jeg fisker i kaldt vinter vann ;)

Skitt fiske da!!

+1

Nevner samtidig at at skikkelig rufsete vær ofte er veldig bra, men da i den varme årstiden gitt en slik plass du beskriver ;) større fisk er mindre sky under rufsete forhold og da går de ofte tett å land.

Nå ville jeg søkt plasser som bader i sol, dvs sørvendte bukter. Finner du noe slikt kombinert med fralandsvind som Tony beskriver sårer du langt på vei til å få fukta håven ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt meg til den opprinnelige planen, stedet er delvis en slags halvøy slik at jeg tenkte det kunne gå og fiske på på fralands siden. Det var en helvetes vind og en kald natt, litt i kaldeste laget i en lavvo uten innertelt og bunn faktisk. Ble ingen fisk, men jeg fikk leka meg litt med min nye fotohobby så alt i alt ble det en bra tur åkke som. Pålandsvind og driv is er absolutt ett tema ja, har lært nye ting om både foto og fiskeforhold i sjøen det siste døgnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke så mye om det blåser pålands eller fralandsvind.Er mere opptatt av strøm,men når en må hoppe unna isflak som kommer med strømmen og vinden pisker opp sjøen samtidig som den river lina ut av kurven igjen er det ikke lett. Hadde ikke mye kontroll i dag når den endelig ville ha en liten oransje reke.Rakk såvidt å kjenne noe da jeg så den blanke bredsiden vinke farvel ganske langt fra den retningen jeg trodde lina lå ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...