Gå til innhold

Flyteline til sjøen & HA


Evotec'n

Anbefalte innlegg

Lurær mæ en tingen , kan noen anbefale meg en relativt rimelig flyte line for sjø bruk ? Er det forskjell på "fersk & salt" line Hehe :)er relativt ny innen for fluefiske , hår inn i min 2 sesong nå pg da er det mye en lurær på :) tenkte på og prøve meg på popper fiske etter HA til sommeren :) noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tenker å fiske med poppere, så trenger du en line som vender over svært godt.

Jeg hadde valgt en flyteline for gjedde, det er flere gode slike liner der ute :)

Og da har du jo en line til på gjeddefiske og det du kommer til å fiske med flyt i sjøen.

Hvor svære poppere er det du bruker i sjøen da Tony?  ;D

Vanlige brislingpoppere slår fint over med tradisjonelle WF liner for meg i allefall  :rolleyes:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tenker å fiske med poppere, så trenger du en line som vender over svært godt.

Jeg hadde valgt en flyteline for gjedde, det er flere gode slike liner der ute :)

Og da har du jo en line til på gjeddefiske og det du kommer til å fiske med flyt i sjøen.

Hvor svære poppere er det du bruker i sjøen da Tony?  ;D

Vanlige brislingpoppere slår fint over med tradisjonelle WF liner for meg i allefall  :rolleyes:;)

Jeg bruker stort sett mine egne Thai Poppere, du tenker vel på Crease Fly, den er vel mer en squirter enn en popper ;D

Det er ofte på dager med kraftig pålandsvind at fisken, sø og ha er virkelig på hugget, og da er det greit med en line med nok trøkk.

Om man kjøper en vanlig wf line og opplever at man må klippe den til, så kunne man jo like godt ha kjøpt en annen line..

Til sjøfiske og annet tungt fluefiske så er gjeddelinene meget fine, og de er ikke så brutale som man skulle tro!

Micke har også produsert en veldig fin flyteline for fluer som krever litt, kan anbefale den i aller høyeste grad :)

To fluer i en line(smekk) er vel ikke så dumt det <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Enig med Tony her <<l.

Det er kanskje litt lett å seg blind når liner får et navn assosiert med et bestemt fiskeslag.

Guideline Pike lina har jeg brukt en god del i sjøen i og den er glimmrende til det søker. Slår over store fluer lett. Den er også overaskende god til "vanlige" fluer.

Den er ikke som du spør, billig, men den holder lenge. Den har en litt tykkere coating på "skyteline" delen, men det er jo noe av grunnen til at det er en av de linene jeg har hatt flest sesonger noensinne.

Trur min går på 4-5 sesong nå(det er mange kast i "gjørmehelvete") ;D

Sier ikke at den er best , men at den bør vurderes.

Coatel flyt har jeg også brukt litt på Aspfiske med samme fluer som du vurderer til HA. Her går det i Gurglere og poppere og annet litt småstort. Et annet godt alternativ.

Mvh

Robert Sørvik

Gero Sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tusen takk for mange gode innspill her :D noen som tilfeldigvis sitter på noe info om HA rundt Fredrikstad område di har lyst til og dele :)? Har hørt det har blitt tatt en del  sønna for hærføl ( på wobbel da , fysj av meien ) Hehe  , noen andre som vet no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker littegrann selv, og deler de gode råd om at fluer med relativt stort volum og dertil i "vanskelige" forhold med pålandsvind skal overkommes på mest mulig behagelig vis.

Det er jo litt opptil hvilken stang man bruker også, og hvordan den opplever vindfulle dager og behaget med store fluer..

Men som flueliner med skikkelig trøkk i i flytelinesegmentet er vel gjeddeliner som blir anbefalt her verdt å vurdere..

Gleder meg veldig til MKB "gjeddelinen" kommer...selv har jeg aldri hatt gjeddeliner før-skal bli gøy å prøve :)

det beste jeg har til nå erfart med overslag og utrolig fin glid og lite minne er GL 4Cast (dog med intermediate slow tip) og rein flyteline fra Wulff Saltwater...disse kaster så godt og glir utrolig godt..ser for meg gode liner til mer enn bass...og i forhold til saltvann ihvertfall nydelig glid.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den gjeddelinen til Micke, og den er svært fin :)

Utrolig stabil i luften og vender godt.

Men har ikke fått testet den med store fluer enda, kun på plen med mindre fluer på 10-12 cm uten krok.

Det var ikke noe problem!

Det er en stor mulighet for at den blir mitt valg som allround flyteline til mitt fiske <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...