Gå til innhold

Fisket i gamle dager - Interessant informasjon


Anbefalte innlegg

Leser gamle historier om fisket ved Kvinen skysstasjon før regulering og sur nedbør. Der dukker det opp interessant informasjon.

"I mange år hadde militæret øvingar på Kvinen. Dei bruka halm til liggjeunderlag i telta. Halmen vart kasta i Kvivatn når dei reiste. På vinteren blei det satt garn over halmen og det gav godt fiske".

Prøver å koble opp mot informasjon jeg leste fra Hardangervidda om hvordan man fanget marflo med hampsekker.

Nå tviler jeg på om det har vært særlig med marflo i Kvifjorden, men halmen har sannsynligvis fungert som næring for andre krepsdyr og igjen ørret.

Morsom info. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en ide å langtids "fore" med halm for isfiskerne :)

Ja, de visste å få tak i maten før i tida også :) Det er godt å tenke på at sur nedbør er et mørkt kapittel som forhåpentligvis er avsluttet forever. Men, ettervirkningene er fremdeles tydelige. Tenk hvor mange fiskestammer som gikk dukken..

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Fisket i Kvifjorden blir nok aldri det samme selv om eksistensen av sur nedbør opphørte umiddelbart. Synd! Makan til fiskeelv! Turister fra inn- og utland reiste i dagesvis for å besøke skysstasjonen på Kvinen der de deltok i det gode ørretfisket. Nå har Sira-Kvina gjennomregulert elva fra topp til bunn og laksen helt nederst blir tilgodesett med litt minstevannsføring midtsommers. Men ørretfisket var bra! Alle mine rapporter og bøker peker i samme retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun fisket i det store vannet/innsjøen fra demningen og så innover.  Miljøet er ikke det store, minner mer om månen (ikke at jeg vært der selv), man makkan til store fisk.  Jeg har hatt flere monstre etter flua og mange fine på land.  Nesten som sjøørret er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...