Gå til innhold

Børstemark


Jaran

Anbefalte innlegg

Lange saaakte intrekk er greit da denne nedgravde tullingen ikke har vett på å stikke av ;) Skumring natt er den beste tiden. Jeg har en teori om at børstemark funker bra uten om sverming også. Siden jeg faktisk aldri har truffet en sveming men har fått en del fisk på diverse lange imitasjoner, hørte jeg opurtinist ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøvde meg med Børstemark igår. Var mye ørret som nappet på, men jeg er tydeligvis for utålmodig, da jeg var for kjapp i krokingen. En av ørretene fulgte flua helt inn til land, og den var muligens det største eksemplaret av SØ jeg har sett følge flua. Da den tok, bøyde stanga seg godt, men også den slapp.

Fikk forøvrig en torsk på land, og den var full av børstemark, så det er tydelig at det er mye av dem  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan hende om du fisker med lange fluer er at ørreten biter på enden/halen, uten å bite over kroken. Da får du hogg som det er nærmest umulig å kroke fisken på. Det du kan gjøre er enten å kutte enden på fluen slik at den er kortere, eller prøve deg frem med forsinkede tilslag, dersom fisken spiser fluen videre.

Det sist er ikke enkelt, da alle reflekser sier gjør tilslag når du merker noe i andre enden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke svare på spørsmålet ditt, Jaran, men jeg vil fortelle at noen ganger, noen få ganger har jeg havnet midt i svermingen til store feite børster. Det har vært på kvelden, eller tidlig natt. I stille vær kunne jeg se børstene sose rundt i overflata. Det kunne se litt ut  som stripende vårfluer!

Da fiska jeg med flytende børstemarkimitasjoner og flytesnøre. Det var ikke lett å få ørret, for de ble etter hvert helt utkonkurrert av torsk, til dels stor torsk.

Den største fisken jeg har fått på flytende børstemark var en torsk på 6,5kg. Jeg synes selv at det er en ok tørrfluepers. Du får i hvert fall problemer med å tangere den i Rena og Hemsedal 8)

Jeg har dessverre ikke funnet noen eksakt nøkkel til når disse svermingene oppstår. Middelet mot det, er selvfølgelig å komme seg ut ofte, og håpe på klaff. Børstemarkimitasjoner duger selv om det ikke svermer, synes de fanger torsk, lyr og sjøørret under mange forhold, men jeg har også opplevd at fisken har blitt selektiv, og bare vil ha børster ( :-X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er enten å kutte enden på fluen slik at den er kortere, eller prøve deg frem med forsinkede tilslag, dersom fisken spiser fluen videre.

Det sist er ikke enkelt, da alle reflekser sier gjør tilslag når du merker noe i andre enden....

Får prøve det ved neste tur ut, en ting er i hvert fall sikkert, en av de fiskene skal opp på land for en liten photoshoot :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det du kan gjøre er enten å kutte enden på fluen slik at den er kortere, eller prøve deg frem med forsinkede tilslag, dersom fisken spiser fluen videre.

Det sist er ikke enkelt, da alle reflekser sier gjør tilslag når du merker noe i andre enden....

Får prøve det ved neste tur ut, en ting er i hvert fall sikkert, en av de fiskene skal opp på land for en liten photoshoot :D

Evt. binde børstemarken med kroken bak.

Selv har jeg ikke mistet fisk med den løsningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er nyttig men men uansett.

Fisket innerst i en mudderbukt i går kveld.

Det var mye aktivitet i overflaten. Sprutvak, sipvak og ploger.

Veldig moro og visuelt fiske.

Temmelig sikker at det var børstemark fisken beitet på.

Fisket med en selvkomponert ufortynget Wolly Bugger som er en vanlig børstemark imitasjon.

Fisken tok mest på langsomme inntrekk med stopp, men også raske korte inntrekk.

Jeg bruker ikke veldig lang "hale" på WB så det kan kanskje være en grunn at det ikke var noen som helst problemer med krokingen.

Det kjedelige var at det ble kun torsk :-[

19 stk på noen få timer. Alle svømmer videre.

Frode S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...