Gå til innhold

Dubbing


lsandsen

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Akkurat det kan man vel fort skrive en hel bok om. Usikker på om du mener farger eller produsenter.

Generelt bruker man dubbinger av polyamid som Flyrite eller fine&dry til tørrfluer (men det er selvfølgelig mange andre muligheter), mens man til nymfer gjerne bruker en dubbing som trekker litt vann til nymfer, gjerne naturull/hår av hare, ekorn eller ymse.

Når det gjelder fargevalg pleier de fleste som poster fluer her på forumet å oppgi farge på dubbingen enten ved navn eller ved en fargekode, og denne finner du en forklaring på ett eller annet sted på ffs.

Brune og olivengrønne og rødbrune farger er kanskje det som er mest brukt.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fargeblandingene i bl.a. flugbinding på mitt sätt skal du ikke legge for stor vekt på. Det er nerding for viderekommende, og har fint lite med hvor fiskbare fluene dine er. Det gjør det hele mye mer komplisert enn det er. Tviler på om du finner en ørret som refuserer en Leptoimitasjon med chockolate brown kropp fori det er en anelse for lite rødskjær i fargen (kanskje med unntak av Hemsedal da). Ser du på bindebeskrivelser er ofte kroppsfargen oppgitt med en enkel farge, og det er bra nok. Fargeblandinger er i praktisk fiske helt unødvendig, men kan være moro for nerder som liker eksakte imitasjoner.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med moonfisher. Har laget flere varianter av spent spinnere, både med organzavinger, oppbundet hackle, hjortehår som vinger og polygarn som vinger. Kroppene har vært oransje, sjokoladebrune, blandingen som det refereres til her, og sorte for å nevne noen.

Hvis jeg skal peke ut noe jeg liker, så er det oppbundet hackle som vinger. Flyter godt og er synlig på vannet. Har også bundet noen med Snow Shoe Rabbit som vinge. Forlenget kropp av chenille (typen André selger) har også vært brukt med positivt resultat.

Hvis du absolutt vil bruke FlyRite fant jeg en fargemix jeg liker (hvis man er for lat til å blande selv): #28 Dark Reddish Brown. Men som sagt, jeg har brukt Fine & Dry, småfrekk antrondubbing, biots osv.

Beste hilsener,

Ørjan

Disse fargeblandingene i bl.a. flugbinding på mitt sätt skal du ikke legge for stor vekt på. Det er nerding for viderekommende, og har fint lite med hvor fiskbare fluene dine er. Det gjør det hele mye mer komplisert enn det er. Tviler på om du finner en ørret som refuserer en Leptoimitasjon med chockolate brown kropp fori det er en anelse for lite rødskjær i fargen (kanskje med unntak av Hemsedal da). Ser du på bindebeskrivelser er ofte kroppsfargen oppgitt med en enkel farge, og det er bra nok. Fargeblandinger er i praktisk fiske helt unødvendig, men kan være moro for nerder som liker eksakte imitasjoner.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...