Gå til innhold

Den nye Sigma 180mm F2.8 Makro APO EX DG OS HSM - noen som har erfaringer?


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg har lest litt om det nye Sigma 180mm F2.8 Makro APO EX DG OS HSM og det ser veldig spennende ut.

Det får tildels meget godt omtale på både utenlandske og norske nettsider og i siste nummer av "Natur og foto" testet Bård Næss dette objektivet og skrev en meget god omtale spesiellt da på macro siden.

Dette er et macro objektiv med 1:1 forstørrelse samt et tele objektiv i samme slengen. Jeg må innrømme at dette frister meg men siden det er så nytt så skulle jeg gjerne ha lest noen flere erfaringer før jeg gjør meg opp en mening om det er verdt å kjøpe eller ikke.

Nærgrensen er 47 cm på macro noe som skulle tilsi at man slipper å skremme livskiten ut av innsekter etc. og det ser jeg på som en stor fordel.

Bård Næss er jo også en meget habil naturfotograf og når han gir gode tilbakemeldinger så pirres nysgjerrigheten hos meg :D

Det blir litt som et kinderegg det objektivet her hvor man får en meget god macro og en tele i et og samme objektiv og det er for meg meget interessant tanke.

Det står litt mer om objektivet her:

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Makro/Sigma-180mm-F28-Makro-APO-EX-DG-OS-HSM-Makroobjektiv--1-1-130238-p0000154535.aspx

Hvis noen her inne på ffs har erfaringer de vil dele angående dette objektivet så mottas det med stor takk :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er nok ikke så mange som har personlige erfaringer med denne. Her har du en test fra en god side. Ser meget bra ut!

http://www.lenstip.com/355.11-Lens_review-Sigma_180_mm_f_2.8_APO_Macro_EX_DG_OS_HSM__Summary.html

Takker så mye, Tommy :D

Jeg hadde ikke sett den før men har lest andre tester som sier det samme. Det virker som om det nye Sigma 180mm får jevnt over svært positiv omtale og jeg må innrømme at dette objektivet frister rett og slett fordi man får 1:1 macro og tele i ett og samme objektiv. I tillegg liker jeg tanken på at man får litt lengre arbeidsvei når man skal fotografere insekter.

Vet du om det er mulig å bruke Nikon telekonvertere på Sigma objektiver eller er kun Sigma telekonvertere man kan bruke?

SIden dette er er fastoptikk så ser jeg ikke bort i fra at telekonverter kan funke tilfredsstillende.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg er ikke sikker, men fant denne:

http://nikonpages.heymanphotography.com/tcmod/index.html

Det beste er nok å ta en telefon til en god fotobutikk.  <<l

Edit:

This modification will void your warranty. Although this is a very easy and straighforward modification, proceed at own risk! Dette er veldig skummelt på et nytt og fint objektiv synes jeg.

Kjempemessig <<l

Takker for linken, jeg skal se nærmere på den. Blir det aktuellt å kjøpe den nye Sigma 180mm så skal jeg forhøre meg hos forhandler angående telekonverter :D

Modifisering er selvfølgelig helt uaktuellt!!!!!!!

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får 1:1 macro og tele i ett og samme objektiv. I tillegg liker jeg tanken på at man får litt lengre arbeidsvei når man skal fotografere insekter.

Terje

Joa, Terje  :)  Men en ting ikke mange ser ut til å ta med i beregningen i praksis når de "tester" (sorry, jeg er en praktisk mann :) ) er at; 180/200 mm på 1:1 gir i praksis utrolig mye mer kamerarystelser/bevegelsesuskarphet enn et macroobjektiv rundt 100mm. Og om man da bruker blits, som gjerne dikterer 1/60 lukker, så går vinninga opp i spinninga på lang brennvidde kontra kortere brennvidde. Når det gjelder skarphet. I praksis da. I teorien noe helt annet. Ta en sjekk: Sett 70-200'n din på 70mm og prøv og hold den så steady som du kan. Så skrur du den på 200mm og forsøker det samme. Så tenker du deg i tillegg at det bildet du ser der skal tas på litt treg lukker.

Dessuten tar du så ultrafine fluebilder med din 60mm macro i dag, at du antagelig ikke har noe å hente på å bytte objektiv  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

man får 1:1 macro og tele i ett og samme objektiv. I tillegg liker jeg tanken på at man får litt lengre arbeidsvei når man skal fotografere insekter.

Terje

Joa, Terje  :)  Men en ting ikke mange ser ut til å ta med i beregningen i praksis når de "tester" (sorry, jeg er en praktisk mann :) ) er at; 180/200 mm på 1:1 gir i praksis utrolig mye mer kamerarystelser/bevegelsesuskarphet enn et macroobjektiv rundt 100mm. Og om man da bruker blits, som gjerne dikterer 1/60 lukker, så går vinninga opp i spinninga på lang brennvidde kontra kortere brennvidde. Når det gjelder skarphet. I praksis da. I teorien noe helt annet. Ta en sjekk: Sett 70-200'n din på 70mm og prøv og hold den så steady som du kan. Så skrur du den på 200mm og forsøker det samme. Så tenker du deg i tillegg at det bildet du ser der skal tas på litt treg lukker.

Dessuten tar du så ultrafine fluebilder med din 60mm macro i dag, at du antagelig ikke har noe å hente på å bytte objektiv  ;)

Stativ, André :D ..... i tillegg har Sigma 180mm VR og hvis du leser Bård Næss sin omtale i siste utgave av Natur og foto så ser du at han var mektig imponert og han er jo en meget annerkjent naturfotograf.

Jeg har forøvrig ikke 70-200mm lenger :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får 1:1 macro og tele i ett og samme objektiv. I tillegg liker jeg tanken på at man får litt lengre arbeidsvei når man skal fotografere insekter.

Terje

Joa, Terje  :)  Men en ting ikke mange ser ut til å ta med i beregningen i praksis når de "tester" (sorry, jeg er en praktisk mann :) ) er at; 180/200 mm på 1:1 gir i praksis utrolig mye mer kamerarystelser/bevegelsesuskarphet enn et macroobjektiv rundt 100mm. Og om man da bruker blits, som gjerne dikterer 1/60 lukker, så går vinninga opp i spinninga på lang brennvidde kontra kortere brennvidde. Når det gjelder skarphet. I praksis da. I teorien noe helt annet. Ta en sjekk: Sett 70-200'n din på 70mm og prøv og hold den så steady som du kan. Så skrur du den på 200mm og forsøker det samme. Så tenker du deg i tillegg at det bildet du ser der skal tas på litt treg lukker.

Dessuten tar du så ultrafine fluebilder med din 60mm macro i dag, at du antagelig ikke har noe å hente på å bytte objektiv  ;)

Stativ, André :D .....

Terje

Ja  :) Hvis du pleier å bruke stativ på insektsbilder langs elva så...  ;) Nei?    

Og nei, VR på 1:1 funker ikke som på reklamen  ;D

Jeg prater hele tiden praksis her.

Hverdagen.

Hva vi faktisk gjør  :)

Ikke hva vi ønsker at skulle vært gjort  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

man får 1:1 macro og tele i ett og samme objektiv. I tillegg liker jeg tanken på at man får litt lengre arbeidsvei når man skal fotografere insekter.

Terje

Joa, Terje  :)  Men en ting ikke mange ser ut til å ta med i beregningen i praksis når de "tester" (sorry, jeg er en praktisk mann :) ) er at; 180/200 mm på 1:1 gir i praksis utrolig mye mer kamerarystelser/bevegelsesuskarphet enn et macroobjektiv rundt 100mm. Og om man da bruker blits, som gjerne dikterer 1/60 lukker, så går vinninga opp i spinninga på lang brennvidde kontra kortere brennvidde. Når det gjelder skarphet. I praksis da. I teorien noe helt annet. Ta en sjekk: Sett 70-200'n din på 70mm og prøv og hold den så steady som du kan. Så skrur du den på 200mm og forsøker det samme. Så tenker du deg i tillegg at det bildet du ser der skal tas på litt treg lukker.

Dessuten tar du så ultrafine fluebilder med din 60mm macro i dag, at du antagelig ikke har noe å hente på å bytte objektiv  ;)

Stativ, André :D .....

Terje

Ja  :) Hvis du pleier å bruke stativ på insektsbilder så  ;)

Vi får se hva det blir til. Lengre arbeidsvei enn 60mm på insekter som beveger seg er iallefall til en viss grad kjekt å ha men 60mm er jo helt klart et knall macro objektiv.

Det som taler for 180 mm er som sagt muligheten til å slå to fluer i en smekk dvs macro og tele i ett. Vurderer selvfølgelig også Nikon 105mm macro.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Mange butikker har jo åpent kjøp (type 30 dager) hvor du kan bruke varen, for så å levere tilbake hvis du ikke er fornøyd. Da kan du sjekke grundig om dette er noe for deg  <<l

Absolutt noe å tenke på, Tommy <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...