Gå til innhold

Første dag som fluekaster!


Pota

Anbefalte innlegg

Idag var første gang jeg prøvde å kaste med flue.

Jeg erfarte flere ting, helt sikkert nybegyner feil, men jeg spør dere!

En litt artig ting som skjedde idag var forresten at jeg fikk en ørret på første "kast" dvs, mens jeg holdt på å rigge til stanga så var flua et øyeblikk i nede i vannet og vips så satt ørreten på ;)

men men over til saken!

Det første jeg klumset med var å få snøret tiø og komme lenger ut enn 2-3 meter, utenat det lå samla i en krøll. Da jeg mestret det var neste steg å få kastet snøret ut uten at det smalt ned i vannet både forran meg og bak meg. Klarte til slutt mestringen her også, så da var neste mål å få snøret til å skyte i en rett bane. Etter litt gikk det greit, så nå jobber jeg med presentasjonen, noe som trolig krever mye mer trening. Noen tips? Har hørt at et lett rykk i stanga før nedslag fører til en bedre presentasjon.

Har også 2 andre "problemer".

- Flua føler jeg alltid blir trekt under vann. Jeg kan unngå dette om jeg trekker inn utrolig sakte, dvs 10cm drag i snøret hver gang jeg trekker inn. Men det hender også da at den synker.Har brukt mest Streaking Caddis. Jeg bruker Dry Dip Super til impregnering. Noen tips?

- Tuppen på selve fluesnøret i overgangen til fortomen synker litt under vann, normalt?

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Da er du der vi alle har vært en gang... Tips 1 og 2, ta et kastekurs !  DEt er ikke lett å lære seg fluekasting alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Kjenner du ingen som fluefisker? Beste er nesten å bli med en tålmodig sjel et par turer. Angående kasteteknikken så finnes det tonnevis av kasteteknikkvideor på youtube. Fra grunnkurs til avansert kasting. Foreslår å spandere noen timer foran skjermen og stå i hagen og tørrkaste. Hvis du ikke drar på en kastekurs som allerede er nevnt.

Ellers er svarene på dine spørsmål; helt normalt. Fisker du tørrt så er det beste å studere innsekter på vannflaten for å sen hvordan de beveger seg, eller ikke beveger seg. Å fiske tørrt er ikke som å trekke inn en sluk. Mange ganger skal du ikke trekke inn i det hele tatt, muligens lage litt liv med fluen.

Lykke til. Du er på vei inn i både himmel og helvete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...