Gå til innhold

Drammenselva


Gjest Pål Andersen

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Ørretfiske i Åmot-Geithus er har vært meget bra i det siste.... Meldes om mange kilosfisker, og jeg har ved selvsyn sett ørreter på 2+ vake. Noen ganger på formiddag, andre ganger kveld. Årsaken er rett og slett at vannstanden nå er så lav den skal være for gode forhold. Unntaksvis kommer dropp i vannføringen grunnet kraftstasjoner som forstyrrer fisken noen timer....... Vårfluer i MENGDER på natta.......

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/q71/s720x720/1094977_10151527198576714_1911105533_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der oppe 3 ganger siste uken. To formiddager og en kveld. Ikke truffet særlig med vakaktivitet noen  av gangene, og har hatt relativt dårlig uttelling med tørrflue, dessverre. Tok dog en fin fisk på 850g på streamer i går.

Har bare vært oppi gravfoss og på strekningen fra kraftverket og nedover da. Har du hotte tips til plasser og eller fluevalg? Det er en og annen sværing uti strømmen som er oppe, men kun helt sporadisk og tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en førstegangstur i elva fredag til lørdag. Var ikke veldig mye aktivitet, heller ikke etter mørket, men det skal sies jeg kun var på ett sted i løpet av natten. Da dagen kom igjen flyttet jeg meg nedover elva, men slet med å få til noe. Fisket mest med streamer og nymfe, fikk noen små godt under halvkiloen. Jeg startet på parkeringen inne i Kaggefossveien og var i en fin kulp der igjennom natten. På dagen fisket jeg meg nedover til ca midt i mellom embretsfoss og gravfoss. Var jo fult av utrolig fine fiskeplasser hele veien nedover.

Tenker jeg skal noen flere turer i fremtiden, likte meg der veldig godt til tross for magert fiske. Neste gang blir det med mer erfaring på samvittigheten, og derav forhåpentligvis noen større fisk  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Må vente til det blir mørkt, det er da det magiske trer i kraft  ;D

Helt vanvittig vakfest!

Var det du som stod nedest på Linnerud-øra i går Pål?!

Godt mulig :) Vært i elva flere dager, alene og sammen med flere :) Lett å se. Navn på ryggen av fluevesten :) Gikk ett stykke nedover mot Embretsfoss også.. Større fisk der, og gjerne på morgenen/tidlig formiddag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er god aktivitet fra Linnerud-øra og ned til Sporpind. Vårfluene har gått bonansa i 22:30-tida. Hodelykt er et must :)

Vårfluer i ymse sjangere som striper bra er tingen.

Stemmer dette. Superpuppe. For ikke å snakke om dynamitt på flyte/ghost tip snøre.......nesten juks det siste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere ganger slitt med å få fisken til å ta i Drammenselva under gode vårflueklekkinger (kanskje oftest sverminger, har inntrykk av at mange rapportere "klekkinger" er sverming/egglegging). Selv med relativt store vårfluer på vannet har jeg ikke fått den til å ta før jeg har gått ned på krokstørrelse. Dead drift 18 og 16-kroks elk-hair har da vært løsningen. Hvis man lyser utover vannet og ser mange av de små kan det være lurt å gå ned på krokstørrelsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har flere ganger slitt med å få fisken til å ta i Drammenselva under gode vårflueklekkinger (kanskje oftest sverminger, har inntrykk av at mange rapportere "klekkinger" er sverming/egglegging). Selv med relativt store vårfluer på vannet har jeg ikke fått den til å ta før jeg har gått ned på krokstørrelse. Dead drift 18 og 16-kroks elk-hair har da vært løsningen. Hvis man lyser utover vannet og ser mange av de små kan det være lurt å gå ned på krokstørrelsen ;)

På denne årstia er det små voksne vårfluer som gjelder ja.... Alle de vårfluene man observerer på kvelden er IKKE klekking.. Den kommer evt. seinere på natta :) Pupper og larver under kan godt være større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikerfossen var jo en bra plass i "gamle dager", men jeg har ikke fisket der på maange år. Elva fra Bergsjøen til Gravfoss er vel omtrent som vassdraget ellers, men litt vanskelig tilgjengelighet uten båt. Pål har jo nevnt delfinene ved brokarene der, mener jeg å huske? :)

Er det noen som har prøvd vulgatafisket på brekket i Vikersund? Altså der hvor elva forlater Tyrifjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ja....... :) Vårfluefiske i september i nevnte Vikerfoss også..... Der hvor man i gamle dager brukte ambasseadeur og 40 grams kostere, og festet treblekrok rett i grønne kometdupper. Flisene føk når storøøreten gikk på disse i mørket........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er en knall god elv har vært der tre turer i det siste og fått fin fisk over halv kg hver gang og fredag morgen kl 6 satt jeg på en vi menn flue tørr og kastet ut i strømmen ved linderud så smalt det på en sinsykt stor ørrett dro ut hele fluesnøret 2ganger holdt på i ca 10 min fikk den nesten opp på land men så så den meg og bestemte seg får og stikke og det gjorde den ,drit kjipt men neste gang så,alle andre fisk har jeg fått på små vårfluer på kveld og morgen fra kl 21 til 01 og kl 04 til 07 den store fisken må ha vært over 3kg+ tror jeg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er en knall god elv har vært der tre turer i det siste og fått fin fisk over halv kg hver gang og fredag morgen kl 6 satt jeg på en vi menn flue tørr og kastet ut i strømmen ved linderud så smalt det på en sinsykt stor ørrett dro ut hele fluesnøret 2ganger holdt på i ca 10 min fikk den nesten opp på land men så så den meg og bestemte seg får og stikke og det gjorde den ,drit kjipt men neste gang så,alle andre fisk har jeg fått på små vårfluer på kveld og morgen fra kl 21 til 01 og kl 04 til 07 den store fisken må ha vært over 3kg+ tror jeg,

Nice!  <<l

Selv om fisken ikke ble landa hørtes det ikke så kjipt ut alikevel :)

Det bor noen store kubber utti der, jeg har selv sett dem! 3+ er ikke umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Drammenselva i dag.

Fint å se at det er en god ørretelv i nærheten.

Artig å se tørfluen flyte forbi, selv om det ikke ble noe særlig med fisk.

Vi var to og fikk hver vår, en under minstemål og en over.

Det var lite vak av fisk over par hundre gram og vanskelig å finne ut hva fisken egentlig spiste.

Er det noen innsekter som er mer klassiske for Drammenselva enn andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det ignita spinnerfall, men måtte dra hjem før det skjedde noe spennende dessverre.

Har også sett mye sulphurea i år, det er jo typisk for elva.

Nå om dagen er det jo mye vårfluer, lyse grå/beige str 14-16.

Kjente jeg ble forbanna når jeg så at det hadde vært endel søpplehuer rundt om kring den siste uka. Det står søppelbøtter langs fiskestien, så det er lov til å bruke disse, eller ha folkeskikk nok til å ta med seg søppla hjem. Idioter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

I går var det ignita spinnerfall, men måtte dra hjem før det skjedde noe spennende dessverre.

Har også sett mye sulphurea i år, det er jo typisk for elva.

Nå om dagen er det jo mye vårfluer, lyse grå/beige str 14-16.

Kjente jeg ble forbanna når jeg så at det hadde vært endel søpplehuer rundt om kring den siste uka. Det står søppelbøtter langs fiskestien, så det er lov til å bruke disse, eller ha folkeskikk nok til å ta med seg søppla hjem. Idioter!

Enig. Veldig gøy for oss som går oppsyn å rydde dette. Det er forresten ikke fiskere som roter sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IGNITA i Drammenselva ???????????????

Var nok sulphureaspinnere. Samma det, imitasjonen er ganske lik :)

WHAAAAT?

De var så små og gul/oliven i kroppen og hadde såpass gjennomsiktige vinger (og lange haletråder som var skada, de jeg så hadde faktisk bare en haletråd).

Men kan vi ikke si det sånn da, at en ignitaspinner hadde gått greit som en imitasjon... Eller har ørreten begynt å telle haletråder her og :) (Må jo prøve å redde æren litt her)

Skal se om jeg får tatt noen bilder neste gang, hvis det ikke er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har truffet på noen sulphureaklekkinger der i år, eller har det bare vært jevn og trutt småklekking? Elva ble kanskje for sent liten? De beste klekkingene har jeg hatt på liten vannstand i juni. Men det skjer jo ikke så ofte...

Sent from my HTC One S using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...