Gå til innhold

vårflue-stadier og valg av fluer


quijibobo

Anbefalte innlegg

Var på fisketur i kobberdammen (bymarka trondheim) i går kveld.

Startet fisketuren med å ta 3 gode fisk på superpuppan krok 14. En time senere er det massevis av vak, men da er ikke superpuppan noe populær lenger. Det var insekter på vannflaten. Prøvde å gå opp og ned på krokstørrelse, uten hell.

Noen som har noen formening om hva fisken tar underr slike klekkinger? Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg?  ;D

Edit: Du må forklare litt om hva slags insekter du så eller hva du tror du så på vannet(var det bevegelser på vannet?). Fisket du superpuppan "dødt"? Lå den i vannfilmen eller over? Blablabla du skjønner bildet!  ;D

Prøv med cdc-mygg og myggklekkere neste gang for moro skyld - skal ikke se bort fra at du får fisk  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ingen insekter! Det var noe mygg i lufta, men ingenting som lå på vannet. ingen bevegelser heller. Jeg fisket superpuppan med bevegelse, under vannfilmen.. Skal teste cdc-mygg neste gang. <<l

<<l

Linker til noen fine klekkere:

Hatching-Midgehttp://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=57:hatching-midge&catid=38:fjaermygg&Itemid=61

Runes-myggklekkerhttp://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=59:runes-myggklekker&catid=38:fjaermygg&Itemid=61

Once & Awayhttp://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=61:once-and-away&catid=38:fjaermygg&Itemid=61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en liten svart spider rett under filmen, det funker i ny og ne når fisken vaker på denne tiden av året uten at man ser insekter på flata. Tror fisken tar den som en svømmepuppe, men hvem vet.. :)

<<l <<l Har ikke du lagt ut bilde av den et sted her på ffs? Du kunne jo vært litt gem og lagt den ut her i tråden, he he ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke igjen spiderbildet så da surra jeg sammen ett par nå bare for å vise deg hva jeg mener. Disse her funker der jeg fisker på denne tiden av året og da gjerne fra seks-sju og utover til mørket kommer. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært der på kvelden under vakbonansa og presentert utallige tørrfluer uten nevneverdig respons. Det hender en og annen gang at en pinne går på en stripende caddis, men som oftest er det fluene under filmen som gjelder. Spiderpuppene bare håndtvistes lett inn så den får litt liv. Hvilke farger og typer som funker best er vansklig å si, man må bare prøve seg frem der man fisker. Håper dette er litt til hjelp. :)

9518093082_1e6bf53435_z.jpg

9515302185_29d25c3ac0_z.jpg

9515301837_cfba806125_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke igjen spiderbildet så da surra jeg sammen ett par nå bare for å vise deg hva jeg mener. Disse her funker der jeg fisker på denne tiden av året og da gjerne fra seks-sju og utover til mørket kommer. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært der på kvelden under vakbonansa og presentert utallige tørrfluer uten nevneverdig respons. Det hender en og annen gang at en pinne går på en stripende caddis, men som oftest er det fluene under filmen som gjelder. Spiderpuppene bare håndtvistes lett inn så den får litt liv. Hvilke farger og typer som funker best er vansklig å si, man må bare prøve seg frem der man fisker. Håper dette er litt til hjelp. :)

9518093082_1e6bf53435_z.jpg

9515302185_29d25c3ac0_z.jpg

9515301837_cfba806125_z.jpg

Den miderste biotflua der, bare at med kortere kropp, litt påfugl i torax og mørk rapphøne fisker som faen under de forholdene du nevner på omtalte vann  :D Fine saker forresten!  <<l Om fisken tar spiderlignende fluer som myggpupper, svømmepupper, corixa vites ikke sikkert. Men dem funker. Fasit. Basta.  ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Finner ikke igjen spiderbildet så da surra jeg sammen ett par nå bare for å vise deg hva jeg mener. Disse her funker der jeg fisker på denne tiden av året og da gjerne fra seks-sju og utover til mørket kommer. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært der på kvelden under vakbonansa og presentert utallige tørrfluer uten nevneverdig respons. Det hender en og annen gang at en pinne går på en stripende caddis, men som oftest er det fluene under filmen som gjelder. Spiderpuppene bare håndtvistes lett inn så den får litt liv. Hvilke farger og typer som funker best er vansklig å si, man må bare prøve seg frem der man fisker. Håper dette er litt til hjelp. :)

9518093082_1e6bf53435_z.jpg

9515302185_29d25c3ac0_z.jpg

9515301837_cfba806125_z.jpg

Undervurderte fluer. Fisker helt kanon under hele året, ble brukt mye da jeg startet å fisk med flue for over 40 år siden, og bruker de fremdeles. Har tatt groooooov ørret i hele Norge på slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...