Gå til innhold

Vinter og regnbue...


Rønsingen

Anbefalte innlegg

Blei en liten tur etter Regnbueørreten i Hallandsvannet i dag, kom meg vel ikke ut før kl 14:30 så sola var allerede bak åsen. Så et par vak selv om det var bra med krusninger på vannet. Desverre så var ingen av fiskene steady så klarte ikke å lure noen på tørt denne gang.

Etter en times tid så byttet jeg ut myggklekkeren å satte på en rumpetroll imitasjon som lå gjemt og ubrukt i boksen. Et kast, PANG! Funka som bare det, og etter en bra figth med noen turer inn i sivet kom det en nydelig bue på 550g på land :) Hadde på et par fisker til etter dette men de tok overaskende forsiktig så tilslaget ble heller dårlig siden jeg trudde det var siv jeg kom borti. slutta å fiske ca 16:00.

 

Her er nå bilde av fisken:

1184_s.jpg

 

 

Så for de av dere som har mulighet. Kom dere ut og fisk! litt mindre vind en i dag så skulle mulighetene være tilstede for å få en tørrfluefanget desember bue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
Takker!

Vi må jo ha noen fordeler vi som bor på vestlandet ;)

 

Saa vidt meg bekjent saa har vi som bor paa (Nord)Vestlandet ganske mange fordeler. Det er bare ikke like mange fluefiskere som bor her som paa Ostlandet. Dette resulterer i at vi bare horer om Ostlandselver og Osterdalen. Vi har et oerreteldorado paa vest og nordover som etter min mening er utrolig lite utforsket. Bare se paa smola som foerst de siste aarene er blitt et populaert reisemaal. Jeg vet om mange like morsomme oeyer som det for aa si det saann.

Og naar det gjelder regnbuer saa maa vel Vestlandet vaere Rainbow Capitol of Norway!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som østlending med årlig tur til Nordfjord, kan jeg skrive under på at Vestlandet er undervurdert som ørretområde. Jeg er der først og fremst for å fiske i sjøen, men legger inn noen ekspedisjoner til ferskvann hver sommer. Jeg er ennå ikke blitt skuffa. Det kan bli en del strabasiøs klyving, men det er det verdt. Sist sommer f.eks. 1,5 t klyving, 4 t fisking, 9 ørret fra 600 - 1300 g, 3 på 700 g med hjem til middag, de andre venter der ennå. Desverre er det en 7 timers biltur over for meg ellers hadde jeg vært er oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Vi må jo ha noen fordeler vi som bor på vestlandet ;)

 

Saa vidt meg bekjent saa har vi som bor paa (Nord)Vestlandet ganske mange fordeler. Det er bare ikke like mange fluefiskere som bor her som paa Ostlandet. Dette resulterer i at vi bare horer om Ostlandselver og Osterdalen. Vi har et oerreteldorado paa vest og nordover som etter min mening er utrolig lite utforsket. Bare se paa smola som foerst de siste aarene er blitt et populaert reisemaal. Jeg vet om mange like morsomme oeyer som det for aa si det saann.

Og naar det gjelder regnbuer saa maa vel Vestlandet vaere Rainbow Capitol of Norway!

 

Det er helt sikkert perler på vestlandet som ikke blir mtye besøkt av fkuefiskere, var så heldig å fikk besøkt Strando elva i Voss i sommer, fin elv med relativt hyppige døgnfluekjlekkinger, utrolig vakker, klekket 2 typer baetis når vi var der, vi fikk flere kilos aurer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er relativt ny her på vestlandet og det beggynner å demre for meg at mulighetene er større en hva jeg tidligere trodde. bare på øya (Radøy) jeg bor på har jeg funnet to vann som leverer 500g+ ørret/regnbueørret jevnt og trutt. Andre fordeler her er at i Regnbue vannet så er det bra med gjedde som er en artig fisk i enden av fluesnøret, og det at lyren ikke er vanskelig å komme på talefot med hvis man våger seg ut i saltvann med en stor desiver er heller ingen bakdel.

Har bare blitt en fjell tur enda hvor det desverre var litt for mye fisk (les: overbefolket) men natur inntrykkene veier opp for størrelsen på fisken.

 

Så det er kanskje ikke så dumt å bo her ute alikevell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg har faktisk hoert mye bra om Radoy. Har aldri vert der selv, men bare aa se paa Norgesglasset nedzoomet paa den oeya gir meg rykninger i kastearmen. Har du fisket i de mange vannene paa Osteroeya? Min bror og jeg var der for noen aar siden, men vi fisket i FEIL vann. Det var ihvertfall det de lokale sa naar vi kom ned igjen. Der skal ihvertfall vaere maaange bra vann der.

 

Som østlending med årlig tur til Nordfjord' date=' kan jeg skrive under på at Vestlandet er undervurdert som ørretområde. Jeg er der først og fremst for å fiske i sjøen, men legger inn noen ekspedisjoner til ferskvann hver sommer. Jeg er ennå ikke blitt skuffa. Det kan bli en del strabasiøs klyving, men det er det verdt. Sist sommer f.eks. 1,5 t klyving, 4 t fisking, 9 ørret fra 600 - 1300 g, 3 på 700 g med hjem til middag, de andre venter der ennå. Desverre er det en 7 timers biltur over for meg ellers hadde jeg vært er oftere.[/quote']

 

Heldigvis bor jeg bare et par timer fra denne perlen:)

Nordfjord er meget bra. Kommer man ut mot kysten er det maange regnbuevann ogsaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja etter to finværsdager med jule shopping ( http://fluefiskesiden.no/forum/viewtopic.php?p=17608#17608 )

så ble det nå en tur ut i god været (regn,vind og kaldt). Normalt pleier jeg å gå et lite stykke unne veien som krysser vannet, men i dag så ble bilen rasteplassen under kaffepausene. Derfor hadde jeg ikke helt trua siden jeg ikke har fått noe særlig på denne plassen tidligere, men prøve det skulle jeg.

Etter 22 fluebytter (noe måtte jeg gjøre for å holde fingrene varme) så begynte en snikende følelse av at fisken bare sto å lo av meg... og i det jeg hører en eller annen meis kvitre en hånlig latter (Hvilken andre grunner har den til å kvitre i hølj regn og vind midt i desember?) så bestemte jeg meg for å ta kvelden...

 

Et situasjonsbilde i fra ene kaffepausen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...