Gå til innhold

Spontantur med guttungen


Flunes

Anbefalte innlegg

Første turrapport fra denne kanten.

Kom hjem fredag forrige uke og fant yngste mann (12) i en noe kjent positur; på sofaen med pc-spill.

Jeg: Telttur til i morgen opp i fjellet? Tror det er gode forhold, daddy`s og caddis på gang nå tror jeg!!

Han: Har vi sjokolade?

Jeg: Jepp hvor mye trenger vi?

Han: (med et lurt smil) pakk sekkene du...

Sekkene ble pakket og vi var i bilen på vei oppover i løpet av en halv time. 15 min. i bil, så videre oppover i 2 timer for egen maskin. Første vannet og camp ligger på ca. 1000 mvh.

Klare for et par timers gange til første vannet.

9727382874_9516d6b2dd.jpg

Det er tungt terreng første halvannen timen før terrenget flater litt ut, sjokolade gjør noe med både kropp og sinn

9727391168_8c00ae4e08.jpg

Været har vært varmt og fuktig for årstiden i disse områdene nå i overgangen ettersommer/høst. Dette har holdt liv i gode klekkinger lenger enn normalt. Vannene blir heller ikke for varme, det sørger stadig smeltevann fra toppene rundt for.

Vel fremme rigget vi telt og camp rimelig kjapt. For det første som møtte oss i det runder toppen og ser utover vannet var de magiske ringene etter flere aurer som vaket i briskanten mellom de mange steinene som her og der stikker over vannspeilet i dette (i mitt syn) perfekte fjellvannet. Vi rakk og fange to av de overflate smattende fjellfiskene før resten forsto alvoret og trakk unna på dypere vann. En tynt dresset daddy med hacklespiss vinger og litt cdc gjorde jobben og fylte kvoten for uttak av fisk fra vannet denne turen.

4-500 gram, perfekt matfisk

9724870645_58e0562c4b.jpg

Etter herremåltidet, kaffe og kakao ser vi det vi håpet på. Noen av de større beboerne i vannet begynner å vake på vårfluene som ploger frenetisk rundt på vannet. Det er fortsatt en time eller deromkring før det mørkner, og vakene er fortsatt godt utenfor kastehold selv om antallet vårfluer er mange ganger større nærmere land. Med skumringen blir de ofte tøffere.

Oi oi oi, den var det tyngde i!!

9727386468_bcd9de260e.jpg

En glad posør med ny tørrflue pers.

9724159083_85d48a7b93.jpg

Artig når spontan turene blir vellykket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord folkens :D Jeg er ikke flink nok å dele hverken turrapporter eller ellers på forumet. Er jo selv veldig glad i å følge med i meningsutvekslinger, diskusjoner, (kveruleringa ;D) og ikke minst turformidling og rapporter. Så måtte ta meg i nakken og få delt litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...