Gå til innhold

Skivebom med minstemål i Renaelva


Gjest Jostein Berg

Anbefalte innlegg

Gjest Jostein Berg

Jeg har tenkt å legge ut dette innlegget i Glommaguiden. Da kan det være fint å la dere komme med synspunkter på dette først. Dette dreier seg altså om umuligheten i å forsvare ei forvaltning der det praktiseres minstemål på ørret samtidig som det blir satt ut oppdrettsfisk for å sikre bestanden. Jeg skriver ikke noe om fortreffligheten av å ha flere store eksemplarer å fiske på ved fremtidig maksmålinnføring. Dette fordi jeg har skrevet flere kilometerlange innlegg og brev til forvalteren av Renaelva angående dette tidligere.

 

 

"I dag er det kun lov å drepe kjønnsmoden ørret i Renaelva. Samtidig mener forvalteren av elva at rekrutteringen er så dårlig at det må fiskes stamfisk for oppdrett og utsetting. Dette hadde det vært interessant å få en forklaring på. Dette virker som en meget klar selvmotsigelse. Hvis forvalteren mener (og det mener forvalteren tydeligvis, hvis ikke hadde det vel ikke blitt satt ut fisk?) at det er for dårlig rekruttering i Renaelva hva angår ørret, er det jo nettopp den gytemodne fisken som bør fredes.

 

Samtidig er det mye som tyder på at den stamfisken som blir fanget for stryking på settefiskanlegget på Evenstad ville stått for en bedre rekruttering i elva hvis den hadde fått formere seg på naturlig måte. Dette fordi settefisken har særdeles dårlig utviklet predatorfrykt når den blir satt ut som toåring. Dette medfører blant annet uttalelser som dette: ”At det nytter å sette ut fisk i elva? Klart det gjør det! I dag fikk jeg 30 fettfinneklippa ørreter på rundt 25 cm. Og det på kun et lite område, så kom ikke her!”

 

Det overlever kanskje flere egg/yngel på anlegget på Evenstad enn i elvegrusen i Renaelva, men er forvalteren sikker på at antallet fisk som lever til de blir gytemodne er større hva angår settefisken enn om fisken hadde fått gyte naturlig i elva? Hvis forvalteren ikke kan uttale seg med noenlunde sikkerhet angående dette, henger logikken bak forvaltningen av Renaelva i en meget tynn tråd.

 

Dermed er også muligheten til stede for at de pengene som sendes til anlegget på Evenstad heller burde brukes på andre tiltak, som utbedring av gytebekker, tilrettelegging for fiskere og opplysningstjenester med mer. Slik det er nå virker det som om forvaltningen er tilrettelagt for settefiskanlegget på Evenstad, og ikke for bedring av ørretbestanden i Renaelva."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jostein.

 

Jeg er helt enig i det du skriver! :D

Det er jo ikke bare i Renaelva man i god tro dumper ut småfisk, tviholder på minstemål og lar være å sette de "rette" begrensningene på uttaket. Jeg vil si at dette også gjelder for store deler av Oslomarka, og store deler av hele østlandet..

 

De få som tør gå "mot strømmen", og har kjempet for å få til fiskeforhold som er attraktive for oss fiskere, har ofte lykkes. Jeg ser ingen grunn til at en elv som Rena ikke skal bli en av de aller beste fluefiskeelvene vi har i Norge, men da må det strammes litt hardere på reglene fra forvaltere/elvelaget. Nødvendige tiltak som begrensninger på uttak av stor fisk må inn, altså maksmål, selv om dette i starten kan skape møtbør fra enkelte. De nye reglene er et halvt skritt på rett vei - skulle ønske de våget å ta skrittet helt ut!! ;)

 

Hva synes dere andre her om innlegget til Jostein? Er det ikke på tide å innføre maksmål i Rena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er på tide med ett maksmål, men regner med at de sliter med motstand fra lokale fiskere. Dette er det første man må komme forbi, noe som i mange tilfeller kan være svært vanskelig.

 

Når det gjelder resultater av maksmål kan man jo se på de resultatene Snorre Grønnes har i Trysil elva. Han har jo økt gj.snittet på fisken (harr) med over ti cm de siste årene. Og andelen fisk over 40 cm har økt dramatisk.

Dette må da være riktig, fordelingen mellom de forskjellige klassene fisk blir også mer riktig

Du kan jo kansje sende Snorre Grønnes en mail, så får du sikkert låne noen av hans data.

gjerflue@online.no

 

Ps.Han har også hatt gjennfangst av harr på de samme lokasjonene år etter år, noe som viser at harren liker sin plass i elven. Har også sett dette i "min " elv ved flere anledninger.

 

Flott at noen står på for elvene i Norge, du gjør en kjempe jobb :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også for et maksmål. Det er som fear_no_fish sier; massiv motstand fra lokale fiskere. Det ser dere på svara som Jostein Berg har fått på tidligere poster på Glommaguiden.

 

Stå på Jostein! Du kjemper en viktig kamp for Rena. Av å lese ditt engasjement på Glommaguiden så vil jeg gjerne bidra i denne kampen!

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...