Gå til innhold

Ørretfiske på Hardangervidda


Andvoll

Anbefalte innlegg

Vi er ett par stykker som vurderer å ta en ukes

tur med ørret fiske på Hardangervidda neste år.

Er greit å planlegge i god tid 8)

Har aldri fisket på vidda før å lurer derfor på

Om det er noen som har noen gode tips om hvor

Det er best å gå inn og gjerne noen tips til vann

man bør få med seg.

Er ikke redde for å måtte gå litt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sitter med samme plan i magen, god bare en litt oval helg evt en av sommerferie ukene :)

kan gjerne gå innover, men trenger utgangs punkt mtp østlandet som start sted med bilen :P hvor er det enklest og komme seg til vidda, trenger man dra på vidda? kan man dra til andre fjell inærheten og kose seg like mye uten DNT flokken trampende over teltduken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av vidda er uten de røde T-er. Går an å gå utenom stiene!

Ved Tinnhølen, fra R 7, er det stor parkeringsplass. Fiskekortet til Eidfjord dekker områder for korte og lengre turer. Fint å stoppe på Halne fjellstue å kjøpe fiskekort å få seg en matbit (Rømmegrøt)

Kjøp kart 1:50.000, da blir det bedre oversikt over elv/vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok anbefalt minst ei uke seinere, fra rundt 20. juli og utover om du skal fiske med flue på +1300 moh, men det er så klart avhengig av været i begynnelsen av juli og snøforholda i fjellet. I år var nok det beste fisket rundt 10. til 20. juli.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært to turer på hardangervidda, og er egentlig ganske skuffet. Første gangen var det kanotur fra tinnhølen og innover mot langesjøen. Fikk en god del fisk på 5-8hg, men hadde håpet på større. Elvedraget ned mot langesjøen skulle være det store høydepunktet, men der finnes kun fisk opp i mot 400g.

Den andre gangen gikk jeg opp fra motsatt side og siktet meg inn mot lågaros Fisket mye i de vannene øst for lågaroshytta. Naturen er kanon og vi møtte ikke noe folk den uka vi var der, men største fisk var også her 800g.

Du skal være obs på at fiskekortet gjelder for kun ca halvparten av vannene. Fikk sjokk da jeg kjøpte fiskekort og så på kartet at "alle" vannene er merket med rødt som betyr fiske forbudt. Det var enklere å spørre om hvor jeg kunne fiske, enn hvor det ikke var lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært to turer på hardangervidda, og er egentlig ganske skuffet. Første gangen var det kanotur fra tinnhølen og innover mot langesjøen. Fikk en god del fisk på 5-8hg, men hadde håpet på større. Elvedraget ned mot langesjøen skulle være det store høydepunktet, men der finnes kun fisk opp i mot 400g.

Den andre gangen gikk jeg opp fra motsatt side og siktet meg inn mot lågaros Fisket mye i de vannene øst for lågaroshytta. Naturen er kanon og vi møtte ikke noe folk den uka vi var der, men største fisk var også her 800g.

Du skal være obs på at fiskekortet gjelder for kun ca halvparten av vannene. Fikk sjokk da jeg kjøpte fiskekort og så på kartet at "alle" vannene er merket med rødt som betyr fiske forbudt. Det var enklere å spørre om hvor jeg kunne fiske, enn hvor det ikke var lov.

Takk for at du deler! Hva fikk du fisken på? Jeg synes det er ganske vanskelig å få fisk på flue i Tinnhølen, som har fin fisk, men garnfiskes veldig hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er morsomt å fiske på fisk mellom 500 gram til kiloen, men det finnes da områder på vidda der det er sjanser for å få større fisk enn dette. Min erfaring er imidlertid at været er den største utfordringen for effektivt fluefiske der oppe, da store deler av østvidda spesielt er flatt og høytliggende, men der ligger også de store utfordringene. De beste klekkinger vi har hatt der oppe, er klekkinger av mudderfluer og Marginata (stooor Marginata). Ved mudderflueklekkinger har jeg stort sett brukt Rackelhane og ikke minst egne versjoner av Renaflua. Når det gjelder fiskekort, skal jeg være enig med deg i at dette er knotete for å si det pent, men det er en del større områder hvor du kan få kort, slik som til Mårfjell, Kvennadalen og området rundt Rauhelleren for å nevne noen områder.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...