Gå til innhold

Alpackaraft


GoneFishing

Anbefalte innlegg

Grunnet en hissig operasjon må jeg i sommer se etter alternative måter å komme meg rundt på Vidda. Jeg har ordnet meg transport inn i sentrale strøk av Vidda, og tenker å følge en ikkenavngitt vassdrag. I den anledning har jeg sett på muligheten til å forflytte meg i en Alpackaraft, da bæring av tung sekk er uaktuelt før neste sommer.

Er det noen som har erfaringer med disse? Eventuelt en til salgs?

Jeg er en kraftig gusse, og rager både høyt og bredt (190cm og 105kilo). Oppakning blir rundt 25-30kilo, regner jeg med, siden det er snakk om en 2ukerstur.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en slik i fjor og så langt er jeg fornøyd. Kjappe å blåse opp, og tar overraskende liten plass. Virker utrolig solide. Men jeg har ikke brukt den på lengre turer enda, og heller ikke med mer enn 15kg sekk forran. Men den takler mye mer vekt enn det.

Veldig grei å padle. Selv i sterk motvindt går fortere å padle enn å gå langs land, men veldig raskt går det ikke. Litt knotete å kaste med flue ifra, da den driver litt i alle retninger. Samt at snøret kan henge seg opp litt her og der. Men det gjorde det i bellyboat også husker jeg. Lagde ett lite anker og da gikk det bedre å kaste ifra den også. Skal eksperimentere litt med drivanker til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg har raftet noen ganger og har litt tanker rundt det. Det er en feit og grei opplevelse, men jeg syns den passer dårlig sammen med fluefiske. Da syns jeg at vandring er veldig mye bedre. Jeg syns man misser mye bra ved å rafte. Man tenker at man skal rekke så mye lengre strekning da det er enkelt å ta seg fram. Og det er det jo, men man ta ofte ganske store strekninger for å ta seg framover og dermed syns jeg man mister mye av fisketuren.

Bare et innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill!

For å oppklare så skal ikke raften hovedsakelig brukes til å fiske fra. Den er et fremkomstmiddel for en som, på grunnlag av operasjon, ikke kan bære mer enn sin egen vekt i sommer. Ingen Grenser skal bryte nye grenser! Den vil bli brukt til å komme meg fra leirsted til leirsted, og tilbake til punktet hvor jeg blir plukket opp. Når jeg skal fiske skal jeg bruke skinne og traske langs elven. Gukko eg glea meg!

Hvordan er stabiliteten i disse når de blir lastet med 130-140kilo?

Jeg har sett for meg Denali-modellen, og regner med at dette er det beste alternativet. Finnes det eventuelt andre produsenter?

Flere innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 187 og har denali varianten. Den funker fint til meg, men den er ikke veldig lang. Det er en del av designet at man skal kunne styre båten litt med beina. Bare å ha vadesko blir litt trangt for meg, men funker greit. Så hvis du har noe som bygger veldig kan det kanskje være greit med en lengre modell. Da kan du enten få "custom" lengde ifra alpackaraft direkte, eller gå opp til fjord modellen.

Den er veldig stabil og det skal mye til for å kantre. Jeg prøvde meg på dette i høst, og måtte lene meg veldig over til siden, og ta ett par padletak for at jeg skulle tippe. Så det er ikke noe å bekymre seg for ihvertfall.

Tror ikke det finnes noen andre produsenter som har noe i samme vekt og kvalitet som alpacka. enten er de lettere og mindre tøff, eller tyngre for mer rafting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fiskebåt er en alpackaraft så som så...

ustabil i vind, blåser vegg i mellom, bare kastingen med fluestang har en tendens til å snu båten vekk fra vakende fisk...

Men på den annen side er det ingen alternativer som er like lette og som er like kapable som båt...

Hig og Erin padlet fra Seattle til Aleutene i alpackarafts:

http://www.aktrekking.com/Packrafts/

Min Denali LLama er ca 4,5 kg med  åre...

Min Outcast Trinity bellybåt er ca 3.8 kg + svømmeføtter på ca 2,5 kg (her finnes det sikkert lettere alternativer..)

Padlevest på 900 gram er lurt å ta med uansett valg av farkost.

Det er ingen tvil om at alpackaraften med kompetent mannskap takler mye drøyere elv enn en bellybåt gjør

Mine erfaringer begrenser seg til paddling på på flatt vann med 25 kg sekk på baugen og litt testpadling på sjø med opptil knappe meteren bølgehøyde... med mann på ca 135 kg i båten...

Med mye vekt på baugen så pass på før du går oppi båten, den tenderer mot å rulle pga vekten i baugen før paddler selv balanserer vekten...

Alpackaraft med Cargo fly er mer stabil iom du får en god del vekt ned i sidetubene https://www.alpackaraft.com/index.cfm/store.catalog/Cargo-Fly/

Selv er jeg såpass god på lettpakking at det mesteparten kan gå i pakksekkene som går i sidetubene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...