Gå til innhold

Notfiske i Mandalselva


Fastfisk

Anbefalte innlegg

Prata akkurat med en figur fra Mandal via jobben her...

Kom inn på fiske, og han kunne fortelle at de driver med notfiske etter laks i Mandalselva... Hadde konsesjon på å ta opp 700 kg laks med not pr sesong... Kjente jeg ble både frustrert og fortvilet... Har ikke Mandalselva akkurat kommet seg igjen etter at den ble regulert?

Bør vi tillate slik fangst når vi vet villaksen er i fare? Og hva i alle dager skal en grunneier med 700 kg laks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prata akkurat med en figur fra Mandal via jobben her...

Kom inn på fiske' date=' og han kunne fortelle at de driver med notfiske etter laks i Mandalselva... Hadde konsesjon på å ta opp 700 kg laks med not pr sesong... Kjente jeg ble både frustrert og fortvilet... Har ikke Mandalselva akkurat kommet seg igjen etter at den ble regulert?

Bør vi tillate slik fangst når vi vet villaksen er i fare? Og hva i alle dager skal en grunneier med 700 kg laks?[/quote']

 

 

I Otra som ligger noen mil østover, gjør de akkurat det samme.

Jeg synes ikke dette gjør noe spesielt, det er jo ikke enorme mengder de tar opp. Det er jo kanskje mest for å tilfredstille de gamle som var med på dette før i tiden.

Når det gjelder fangsten så blir den fordelt på flere en èn grunneier. såvidt jeg kan lese ut i fra artikkelen nedenfor så er det 71 grunneiere, og gjelder bare i sone 1. Jeg finner ikke informasjon om 700 kg på hjemmesidene deres, så det må vel være noe som er nylig innvilget. Det jeg fant var dispensasjon på 300 kg fra våren 2004. 300kg er ikke mye i forhold til de 11,5 tonn som ble tatt totalt i sesongen 2005.

 

http://www.lindesnes-avis.no/soknyheter.asp?state=3&SearchText=notfiske&histid=8637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, personlig mener jeg det er litt provoserende når vi betaler dyre dommer for fiskeavgift og fiskekort, men når vi havner i elva så kan det hende en eller annen grunneier står i osen og blokkerer det som går opp med not... Har mer sansen for det de gjør i trondheimsregionen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prata akkurat med en figur fra Mandal via jobben her...

Kom inn på fiske' date=' og han kunne fortelle at de driver med notfiske etter laks i Mandalselva... Hadde konsesjon på å ta opp 700 kg laks med not pr sesong... Kjente jeg ble både frustrert og fortvilet... Har ikke Mandalselva akkurat kommet seg igjen etter at den ble regulert?

Bør vi tillate slik fangst når vi vet villaksen er i fare? Og hva i alle dager skal en grunneier med 700 kg laks?[/quote']

 

 

I Otra som ligger noen mil østover, gjør de akkurat det samme.

Jeg synes ikke dette gjør noe spesielt, det er jo ikke enorme mengder de tar opp. Det er jo kanskje mest for å tilfredstille de gamle som var med på dette før i tiden.

Når det gjelder fangsten så blir den fordelt på flere en èn grunneier. såvidt jeg kan lese ut i fra artikkelen nedenfor så er det 71 grunneiere, og gjelder bare i sone 1. Jeg finner ikke informasjon om 700 kg på hjemmesidene deres, så det må vel være noe som er nylig innvilget. Det jeg fant var dispensasjon på 300 kg fra våren 2004. 300kg er ikke mye i forhold til de 11,5 tonn som ble tatt totalt i sesongen 2005.

 

http://www.lindesnes-avis.no/soknyheter.asp?state=3&SearchText=notfiske&histid=8637

 

:mad: :mad: :mad:

Nei Thomas, du tar fullstendig feil når du hevder at de gjør det samme i Otra. I Mandalselva er det gitt en tillatelse til notfiske med fangst inntil ett bestemt antall kg. Otra laxefiskelag søker og får en årlig tillatelse til å fiske med not en dag hver sesong. Det er under laxefiskets dag (siste søndag i august) og da trekkes nota vanligvis to ganger med flere hundre tilskuere. Dette er utelukkende for å vise interesserte tilskuere hvordan notfisket tidligere ble utført. Fangsten blir vanligvis gitt til et lokalt gamlehjem. I 2005 var første gangen nottrekket gav fangs på mer enn 10 laks/sveler. Det var faktisk bortimot 100 fisk i nota og størsteparten ble gjenutsatt (ca 80-90 fisk).

Notfisket i Mandalselva er ikke begrenset til en enkelt dag slik som i Otra, begrensningen ligger i antall kg totalt i løpet av året (hvem kontrollerer?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelgeA,

Nei Thomas, du tar fullstendig feil når du hevder at de gjør det samme i Otra. I Mandalselva er det gitt en tillatelse til notfiske med fangst inntil ett bestemt antall kg. Otra laxefiskelag søker og får en årlig tillatelse til å fiske med not en dag hver sesong. Det er under laxefiskets dag (siste søndag i august) og da trekkes nota vanligvis to ganger med flere hundre tilskuere. Dette er utelukkende for å vise interesserte tilskuere hvordan notfisket tidligere ble utført. Fangsten blir vanligvis gitt til et lokalt gamlehjem. I 2005 var første gangen nottrekket gav fangs på mer enn 10 laks/sveler. Det var faktisk bortimot 100 fisk i nota og størsteparten ble gjenutsatt (ca 80-90 fisk).

Notfisket i Mandalselva er ikke begrenset til en enkelt dag slik som i Otra, begrensningen ligger i antall kg totalt i løpet av året (hvem kontrollerer?).

_________________

¨

 

Ok, ser at det er feil i forhold til Otra.

 

Har fortsatt samme mening over for Mandalselva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨

 

Ok, ser at det er feil i forhold til Otra.

 

Har fortsatt samme mening over for Mandalselva...

 

:):)

Da er vi helt enige Thomas, jeg kan ikke forstå at miljøvernavdelingen hos fylkesmannen i Vest-Agder kan forsvare den dispensasjonen som de her har gitt rettighetshaverne i mandalselva. Men det er jo nok et tegn på at miljøvernavdelingen ikke tør å gå mot grunneierne. Det samme var jo tilfellet med "bag limit" på 5 fisk pr døgn som ble innført i Vest-Agder, da ble det jo opprør blandt grunneierne i Audna og de fikk dispensasjon.

 

Jeg mener at staten burde gått inn og overtatt fiskerettighetene i de elvene hvor laksestammen var utryddet. Deretter skulle kalking og kultivering blitt gjennomført med statlige midler. Så lenge staten (vi) betaler for kalking og kultivering så skulle staten også ha hånd om fiskerettighetene. Når vi tenker på Otra så har rettighetshaverne fått erstatning for tapt fiske for mange år siden - staten og kommunene går så inn og renser elva med en avløpsledning til 60-70 millioner. Deretter er det opp til rettighetshaverne å åpne for fiske, eller holde stengt. Etter min mening er dette hinsides enhver fornuft. :mad: :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...