Gå til innhold

Tips triks og galge hjelp


Terje zulu

Anbefalte innlegg

Har fått ei ny stikke i posten nå. Og den er galge på men eg skjønner ikkje kelles prachuten skal festes i kroken :s

Og dry dip impregnering skal eg duppe heile flua ned i sausen ?:)

Treng tips til ke fluer eg kan lage. Nybegynner vennlinge til ørret.

Eg har litt forskjellig dubbing farger fra fly rite, hare maske. Aero wing. Foam.quills, fasan, biot. Herl.

Letteste parachute flua for meg og begynne med ? Dubba marginata ?

Eg driver og perfeksjonere dubba maur med hackel i midten og har begynt med med dubbing twister tips og triks og trekke med her ?:)<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fluene som skal flyte oppå vannfilmen stapper jeg hele ned i drydippen. Parachute fluer, caddiser, mauer, longlegs etc.

Fluer som skal imitere klekkende insekter der halve kroppen skal under vannfilmen impregnerer jeg bare den delen som holder flua flytende. Punktimpregnere m.a.o.

Jeg putta en døgnflueklekker oppi drydippen en gang og skjønte ikke hvorfor flua blei liggende på siden på vannet. Ikke så rart når hele kroppen som skulle under vann var impregnert. Man lærer så lenge man lever. :)

Jeg bruker youtube i stor grad i min fluebinderhverdag. Søk feks på david mcphail og se på videoene hans. Mange av fluene han binder kan virke litt vanskelige men etterhvert som man får dreisen på det er der mange fine detaljer å hente til egen binding. Videoer med prat og forklaring underveis er knall når man vil lære nye ting, synes jeg. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips fra Alexander <<l Har du voks, så hjelper det veldig på hvor godt dubbingen fester seg til tråden, jeg mener da uten at du har splitta tråden med nåla.

Skjønner dessuten godt at du sliter med whipfinish på fallskjermfluer. Ikke så lett i starten. Men har du prøvd å legge et halvstikk eller tre istedenfor? Baksia av dubbingnåla di gir deg antageligvis muligheten til utføre et halvstikk lettere enn lettest. Så slipper du å kåle med whip-verktøyet. Hvis du har ei egna nål da  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vart halvstikk avslutning på parachuten ja. Når det er avsluttande halv stikk på ei flue. Skal eg lage ein serie med halvstikk eller fungerer det og ta ein og ein på ?

Bandt ein palmermygg nå. Og impregnerte den. Den flaut når eg slapp den i vatn. Men når eg gjedde den eit forsiktigt push så sank den :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vart halvstikk avslutning på parachuten ja. Når det er avsluttande halv stikk på ei flue. Skal eg lage ein serie med halvstikk eller fungerer det og ta ein og ein på ?

Bandt ein palmermygg nå. Og impregnerte den. Den flaut når eg slapp den i vatn. Men når eg gjedde den eit forsiktigt push så sank den :S

Ta gjerne en enkel, en dobbel og en enkel igjen. Ikke klipp tråden helt flush, men la det gjerne bli igjen halvannen milimeter. Da sittern. Bruker du en ørliten dråpe med superlim, så holder det fint med en eller to  <<l

Palmern skal ligge litt djupt i filmen, og min erfaring er att den flyter lenge nok til at fisken tar :) Men prøv gjerne å legge til ørlitte tørrfluedubbing under hackelet, da det vil hjelpe flua å flyte lenger. Så lenge du bruker en egna tørrfluekrok og nok mengde med hackel da seff  <<l Bruker du påfugl-herl istedenfor dubbing, får du i nærheten av samma effekten, men da vil navnet på flua du binder ikke lenger være Palmer, med derimot "Griffiths Gnat"... Ingen dårlig erstatning, for å si det mildt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, galge brukes til paraloop, ikke til parachute... vil anbefale deg å legge den bort inntil videre da den ellers bare er i veien. Paraloop er noe du ikke trenger nå og er litt mer viderekomment. Mer noe man bruker bare for å gjøre noe annet når man ønsker litt avveksling om du skjønner.

Er det Tiemco Dry Dip du har er det noe du dypper flua i når du skal fiske og ikke hjemme på bindebenken. Dypp flua oppi og den er tørr etter et par luftkast og skal flyte særs godt.

Hvordan du klarer å få en palmermygg dyppa i drydip til å synke høres veldig rart ut. Den flyter jo som en dupp og skal være vanskelig å få til å synke. Har du tørka den før du slipper den i vannet? Har du fortynga med bly?

Hva angår dubbing er det som regel veldig lite du skal bruke, og mye læring innen fluebinding går på å bruke lite nok materialer. De fleste insekter er slanke, og dessuten er det et spørsmål om vekt. Med flyrite tar du en liten klype i fingerne. Trekk det litt utover i bredden så det blir et "teppe". Om du legger det rundt tråden og så tvinner det med fingerne skal det fordele seg rimelig jevnt rundt tråden og ikke bli klumpete. Det ligger flere videoer på sidene her hvor Stokkebekk selv, Andre Brun (sjekk ørretbums) og andre eminente bindere lager fluer. Søk dem opp, se og lær. Du har tidligere blitt anbefalt Dave McPhail på youtube som vil vise deg det samme.

Der ser du også whip finish på fallskjermfluer. Sannsynligvis har du for dårlig plass i front til hodet?

Som sagt, søk opp og studer videoer av de proffe gutta og se hvordan de gjør det så lærer du mye.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke helt riktig. Jeg husker når de første galgene kom og i de var det meningen at du skulle feste ei lita hackleklemme i ei fjør i galgen. Hackleklemma skulle du så feste i toppen av vingematerialet som da ble holdt vertikalt opp for å gjøre det enklere å surre hackle rundt vingerota. En god ide forsåvidt men fullstendig unødvendig om det ikke er et veldig mykt vingemateriale man bruker. Men til paraloop er den jo hendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men vi kan vel være enige om at bruk av galge til vinge på fallskjermfluer er helt unødvendig. Hendig til paraloop, men paraloop er jo strengt tatt ikke nøvendig til noe som helst for en i startgropa. MAn lager fluer med paraloop fordi man har lyst, ikke fordi man må.

Må jo være langt viktigere for en nybegynner å øve på vanlige fluer, proporsjoner og materialbruk enn å knote med paraloop.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men vi kan vel være enige om at bruk av galge til vinge på fallskjermfluer er helt unødvendig. Hendig til paraloop, men paraloop er jo strengt tatt ikke nøvendig til noe som helst for en i startgropa. MAn lager fluer med paraloop fordi man har lyst, ikke fordi man må.

Må jo være langt viktigere for en nybegynner å øve på vanlige fluer, proporsjoner og materialbruk enn å knote med paraloop.

M

Jepp, enig <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan og kan...

Hønehackle har mye dårligere flyteegenskaper siden fjærstrålene er dunete. Høne brukes lite på tørrfluer. Noen bruker høne på noen fluemønstre, men tror du er avhengig av å ha hønehackle i meget god kvalitet.

Du får nok heller øve på å bruke hane.

Du har ikke undersøkt om det finnes noen fiskeforening eller noe som kan tilby bindekurs der du bor da?

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...