Gå til innhold

Kropper av hacklestammer


Cletus Purcel

Anbefalte innlegg

Trenger noen tips. Liker å binde døgnfluer med kropper av strippede hacklestammer. Har så langt nappet av fjær og farget hacklestammene med tusj. Blir bra, men tar en del tid. Skulle gjerne ha vært litt mer effektiv og laget en god bunke strippede og fargede hacklestammer i en sleng.

 

A.K. Best brennner av fjærene i en oppløsning med Clorox. Noen som vet hvilket produkt dette kan være? Firmaet med samme navn har ørten forskjellige produkter. Noen som har erfaringer med å fjerne fjærene på andre vis? Tar også gjerne i mot tips om farging av hacklestammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han bruker er blekemiddel (bleach), altså samme som klorin. I boka "Fluebinde teknikker" beskrives denne metoden for stripping av hackel og påfuglherl. Det anbefales en blanding med 50-50 blekemiddel og vann (aldrig mere enn 50% blekemiddel).

 

Jeg har ikke testet dett selv, men leste om denne metoden for noen uker siden og bestemte meg egentlig for å prøve. Hvis du gjør noen forsøk, gi beskjed om hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som normalt omtales som bleach, og som benyttes i den type middler som clorox selger er klor, eller klorbaserte blekemiddler.

 

Siden visse ting er bedre å teste enn å diskutere, er en bunke med 30 - 40 påfuglherl nettop behandlet med 50 - 50 klorin og vann. I boka fluebindetknikker står det at denne blandingen skal nærmest se ut som den koker når du putter i herlene, dette skjer ikke med klorin. Men etter 30 sekunders tid begynner blandingen å bli bun, og herlene er "strippet" og klare til bruk.

 

Det ble med andre ord mye mindre spektakulært med klorin enn det er beskrevet i boka at det blir med blekemiddel, men det fungerte utmerket. Vi hadde kun furunåls klorin, er ikke helt sikker på hvordan det påvirker flua, men herlene så vertfall fine ut.

 

Jeg har ikke testet på hackel, men regner med at det også burde funke.Så nå må jeg bare sette meg ned å binde en bunke med fluer med strippa påfuglherl :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg først var i gang med vitenskapelige forsøk :D

100 % klorin gir en reaksjon som ligner mye mere på det som er beskrevet i boka, det begynner å bruse svakt, og bistrålene forsvinner mye raskere. Det er tydelig at klorin er et svakere middel enn clorox.

 

Nå har jeg så mye strippa påfuglherl at det får bli opp til noen andre å teste om det er andre klorbaserte middler som finnes i handelen i Norge som er bedre enn klorin. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet 100% Klorin på en hacklestamme. Var nok for utålmodig sist. Det fungerer, men seint. Skyllet stammen i vann etterpå, men jeg er usikker på om den blir skadet. Skal prøvebinde. Har en billig nakke (hvit) med lange og fint taperte stammer som jeg bruker til formålet, så fargingen gjenstår.

 

Tips, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...