Gå til innhold

Orvis Helios 2 9' #4 - tip vs. mid flex


Yokohama

Anbefalte innlegg

Skal ha en ny #4 stang til sesongen & har siklet med inn på Helios 2, men er usikker på hvorvidt jeg skal ha mid eller tip flex.

 

Fisker med Loomis GLX Max 9' #5 på fjellvann/i elv fra før & Loomis NRK 9' #7 i sjøen resten av året, men vil da gjerne ha en stang som er ennå litt mer "delikat".

 

Logisk sett burde man vel gå for tip flex iom at de jeg allerede bruker er raske stenger (har også vurdert NRX 9' #4 iom at jeg liker feelingen, men lyst til å teste noe annet), men spørsmålet er hvorvidt jeg skulle vært helt gæærn & gått for en mid flex for finfisket på kortere hold.

 

Foretrekker fortsatt stenger som ikke "dævver" i vind & er for ordens skyld sjukt fornøyd med stengene jeg har nå.

 

Noen som har noen inputs/erfaringer så er jeg svært takknemlig - fyr gjerne løs om det er andre spennende alternativer jeg burde titte på også.

 

På forhånd særs mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett, var også jeg veldig sikker, på at eg skulle ende opp med en tip flex i denne sammenhengen, men det hadde det ikke blitt. Mid flex`n, var den som imponerte mest. Tip flex`n, ble rett og slett for krevende på timingen for min del, og hadde ikke samme jevne progressive aksjonen.

Dette er selvfølgelig basert på personlige opplevelser, og er ingen fasitt, men dersom du har mulighet, for å teste begge, så gjør for all del det, før du bestemmer deg for tip flex modellen.

Min stemme går til mid flex :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi meining er at tip kaster best både på korte og lengre kast pga mjukare tupp og i tillegg nesten halvaksjon. Mid har stivere tupp, litt mindre følsom på kortaste kasta. Som stang til alt muligt foretrekkes tip av meg. Solgte mid pga dette.

Kaster normalvekta 5er like godt.

begge er kjempe stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kai - Ove, dette får jeg overhodet ikke til å stemme. Vitterlig, er det slik at man har forskjellige opplevelser av stenger, men visse fysiske ting er dog ikke mulig å se bort fra. At du liker tip flex, bedre enn mid flex, er en ærlig sak. Men at du gjør det, fordi tip flex`n har mykere og mer følsom tupp, skjønner jeg ingen ting av.

Som sagt, at du liker tip flex best, får min fulle respekt, for jaggu er det også ei god stang, men at den oppfører seg slik du beskriver, som følge av at tuppen er mykere, enn på mid flex, det stemmer ikke.

 

Mid flex`n, har mykere tupp og dypere aksjon. Resultatet, er jevnere aksjon, i en stang, som lader tidligere på korte kast. Først med ganske mye line ute, syntes jeg disse stengene nærmet seg hverandre. Og når man begynner å presse de litt, kommer styrken og kreftene i bunndelen til sin rett. Begge kaster godt med mye line, men på korte kast, er det nok vesentlig bedre, med en stang, som lader tidlig...

Dette med en #4 line, på #4 stang. Går man opp på #5 line, kan det godt hende at tip flex`n, kommer mer til sin rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi meining da, etter noen år så solgte eg mid flex pga min oppfattning av desse, men angrer på det.

både 4ern og sw 6ern har ganske mjuke følsomme tupper og er mine favoritter i denne serien,

Mid flex tuppen hadde eit stivere del heilt i tuppen og noko mykere etter det.

Kan godt hende eg liker tip, men bruker mest touch og trout bum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for innspill Itte Hackel & Kai-Ove + link 9ls1 (synes dessverre 2 lapper off på en utgått modell fortsatt er litt drøyt).

 

Tok en høyre-venstre-finte på meg selv & gikk for Hardy Zenith 8.6´#4 (nytt snellefeste - MYE finere) - så "testen" til Itte Hackle (virker som du har samsvarende preferanser) og testet - gromstang til akkurat denne biten! 9´ ble litt vel død i fisken på #4, men 8,6´ er bang on!! :)

 

Veldig kult at et klassisk brand som Hardy er back on track!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en spenstig vending, Yokohama cccheers

Orvis er ei fantastisk stang, og jeg testet opp og ned i mente, før jeg ogå tok en finte på meg selv, og valgte Hardy. Jeg også, liker tanken, på at det er netopp en Hardy, som skal bære gromfisket noen år fremover.

Jeg har strengt tatt, vert begeistret for Sage, og testet både One og Method, men det var noe med den Zenit`n.

 

Jeg har nå, testet en del liner på min, og det er nok slik, at Guideline Experience, hele tiden surrer rundt i hodet.

Jeg har testet flere liner og de fleste har fungert tilfredsstillende, men det er et par, som er bedre enn de andre jeg har prøvd. MKB har en som heter Close control, som lader tidlig, men samtidig, bærer mye line og er nydelig.

Guideline sin Experience, har mye av de samme egenskapene, og jeg liker denne også veldig godt. Farge og i tillegg dtodelt farge, er det som taler for Experience, for min del. Guideline, er tofarget, nesten hvit og lys mosegrønn. MKB sin line, er helgul (veldig lys). Kjenner jeg kan dra nytte av den todelte løsningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...