Gå til innhold

#5 vs #7


OB

Anbefalte innlegg

Etter snart ett år med fluefiske som hobby begynner kastinga å komme seg. Kan stå i flere timer og kose meg med femmer-stanga. Overhode kast og diverse vannkast. Når jeg derimot skal teste den forbanna sjuerstanga så forandrer alt seg. Ikke noe følelse og en fortom som ikke helt vil lystre. Forstår at kastinga må justeres med tyngre utstyr, men liker det ikke. Så mitt spørsmål, hvordan justerer du kastinga når du går opp i klasse? Burde det være stor forskjell på 5 og 7? Innser at problemet med all sannsynlighet er knyttet til teknikk, men allikevel tenker jeg i retning av nytt snøre. kanskje teste samme snøre som jeg har på #5 stanga som jeg er fornøyd med? Flere som føler det samme om høyere klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere klasse behøver ikke være problemet. Snører er veldig forskjellige og i mine øyne like viktig som stanga. I tillegg er ikke alltid klassifiseringen entydig. Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du sette det inn med litt dressing. Å teste ut snører er en kostbar affære hvis du skal kjøpe dem først. Kanskje du skulle forhøre deg om hva andre med samme stang mener? Hva med forhandleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vanskelig å gi deg hjelp da du ikke forteller hvilken stang og snøre du har. Fortom må tilpasses fluer du bruker på # 7 stanga.

Har # 5 og 7 stanga veldig forskjellig aksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager seint svar, ikke hatt tilgang på nett. 5 stanga er zpey dreamcatcher med ett sa vpt snøre. 7 er zpey infinity med ett sa air cell snøre, fortommen en polyleader i 7 klassa med en fluorcarbon tippet. Hva gjelder aksjon så aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangen kjenner jeg ikke. air cell #7 er et lett snøre. Prøv #8 line, kanskje med kortere klump?

Har du mulighet til å oppsøke en fluefiske butikk får du mest sannsynlig prøvd noen liner.

Mange foreslår Guideline 4-cast som en god line til litt raske stenger.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...