Gå til innhold

Tordivel - vakbonanza?


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

Fisket i en elv i Trøndelag i sommer, og første dagen tok vi opp 3-4 fisk for å grille. De hadde alle stooore tordivler (tror jeg) i magen, og da mener jeg stoore! 4-5cm mellom øynene.

 

Ved nærmere ettersyn så lå det faktisk mye slike døde tordivler og duppet i bakevjer. Jeg så for meg noe som ville overgå summen av danica, vulgata og stokkmaur på én og samme tid, men det virket som om svermingen var over.

 

Er det noen som har vært borte i tordivelsverming? Det må da få storfisken opp fra bånn? Gunnen til at jeg kom på dette nå er at jeg så den stygge imitasjonen jeg lagde. Den er en enorm, svart celleplastklump, men jeg husker at jeg målte den mot billa og størrelsen stemmer. Syke greier...

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den størrelsen er det vel bare en aktuell art ville jeg tro ? Neshornbillen som kan bli opp mot 4,5 cm såvidt jeg husker. Vet ikke om den finnes så langt nord som trøndelag. Den er jo også mer brunaktig og hører mest hjemme i kulturlandskapet. Det mest sannsynlige er vel kanskje at det var en Vanlig tordivel men denne blir bare ca 2 cm ?

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda .... jeg har også sett dem . De er som du sier rundt 4 cm og blåsort , opp mot en cm bred . Vet heller ikke hva de heter , men vi her oppe har alltid kalt de for tordivel.

Har sett dem i lyngen og når man pirker på dem prøver de å grave seg ned.

Når de flyr ser det ut som ett helikopter .

Og ..... nei det er ikke nesehornbille ......

 

Er bra sikker på at det er tordivel jeg da, men ikke helt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt i tvil. Dette må jeg til bunns i... Ved søk på nettet har jeg en del mulige og umulige representanter:

 

Det kan ha vært hunn av neshornbille:

184372.jpg

(foto: Yngve Hansen http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=184472)

 

Tordivel blir maks 2.5cm, samt at jeg mener at billa mi var mer avlang:

470_Anoplotrupes_stercorosus.jpg

 

Eikehjort-hunn kunne det ha vært, hvis den fantes i Norge...

764px-Lucanus-cervus-femininum.jpg

 

Kjempevannkalv - mulig, men jeg tror jeg vill kjent igjen vannkalver, samt at jeg ikke husker disse tegningene:

1081_breitrand.jpg

 

Vannkjær - Norges største bille, opp til 5 cm! Det kan ha vært denne, men igjen, den ligner på en vannkalv, som jeg tror jeg ville kjent igjen.

hydrophilus_piceus_male.jpg

 

Det som kanskje er mest sannsynlig er at jeg husker feil mht størrelse. Skal se om jeg finner fram imitasjonen min og målt den. Men ta så feil, da... Kanskje det er en krysning med den snille europeiske tordivelen og den farlige gigantangrepstordivelen fra Afrika? Noen som vet om noen tvilsomme forskningprosjekter i Trøndelag? ;-)

 

Dette skal jeg til bunns i, svaret kommer i juli, hehe.

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , men mest i fisk på over 5-6 hg . Finner dem sammen med masse sniler ( snilehus ) . Innholdet i magesekken kan faktisk bestå bare av sniler og disse store billene. Har funnet opp til 7-8 biller i en fisk.

 

Har kjent på magen til en del fisk og det kjennes ut som den er full av grov grus, og min konk. har hvert at det er biller og sniler. Ser ut som den til tider ikke spiser annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant. Imponerende også at det var slike mengder av dem. Stort sett småbiller jeg har funnet i fisk. En aktuell kandidat er kanskje også Lærløper ? http://www.hlasek.com/carabus_coriaceus_8604.html Den er jo også blant de virkelig store i norsk insektsfauna, men jeg aner egntlig ikke noe om utbredelsen nordover.

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er`n..... Mener bestemt at den ser ut som Carabus absoletus 10477

De jeg har sett er store ... fra 2,5 - 4 cm . Ikke målt dem så det er på øyemål.

Er jo fler på den linken som ligner , men mener å huske at de er forholdsvis " blank i lakken " så da blir det den som ligner mest.

 

 

Etter å ha sjekket litt på " hardisken " husker jeg at jeg " fisket " opp en med stangtuppen i sommer og det var langt til fjels. Den lå og kavet i vannet inne ved land.

 

PS... De finnes i min flueboks ..... : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Stod og fisket i dag og hørte noen skikkelige plask , ellers var det stort sett småfisk som gidda og ta noe. Vadet litt lenger ut og da fikk jeg se en krabat som kom flytende ( se bilde ).

Fikk se fem seks stykker i løpet av kvelden , men det var ikke disse som det var så mange av i fjor , mener de var helt sorte , men fisken tok dem .

Fanget en og tok med hjem for sjekk.

Den er 2,3 cm lang.

post-404-13949846862086_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...