Gå til innhold

Fluer til Femundsmarka


Bjørn_H

Anbefalte innlegg

Raklehanen Har gitt meg mye fisk i grøtådalen! Så ta med noen av fra str 12-16!
Mygg. Daddy long legs. Samt noen Vulgata imitasjoner har jeg opplevd fungerer godt selv om det ikke er rett årstid en gang.(trenger ikke finnes vulgata heller i vannet, men fisken tar) Døgniser fra str 14-18. Men MYGG blir nok det som går igjen vær bidige kveld :) Det er mye mygg og steinfluer i grøtå dalen. Det er vell det som gir de største klekkingene. Har møtt tepper med steinfluer om våren. Vet ikke helt hvordan det er i juli da jeg aldri har har hvert der når det er mye folk(juli)

Hvilke møsntre av disse? helt vanlige. har ikke funnet ørreten i femundsmarka til å være vond å be under fluefiskeforhold.

Døgnfluer: Kjør på med vanlig parachute.( selv har jeg mye no-hackle, men det mener jeg er mer en personlig smak )
Mygg: Palmermyggen fungerer som juling! Men under veldig rolige kvelder med blikk stille vann så har jeg med noen som er bundet som parachute, hvor jeg tar smelte lim(veldig lite) og presser ned vingen bakover. Dette gir da et mer realistisk utseende på flua for det menneskelige øye. Har det noe å si? ja kanskje i noen tilfeller. fisken gaper over dem ihvertfall :)
Stein/vårfluer: I femundsmarka så har jeg nesten brukt raklahanen til alt.
Fisket mye i grøtådalen som ung gutt. Det er nok også skylden til at raklehanen er den flua jeg nok har fått flest antall fisk på opp igjennom. selv om det begynner å ta en annen retning i dag :)

Håper dette var til hjelp.
 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Det var veldig god informasjon !!

Den parachuten m smeltelim, er det ala renafluen som staffan L. kaller den?

Det er på samme måte som han beskriver Renaflua ja. Den vil gi et litt tyngre avtrykk i vannfilmen. Noe som kan påvirke både negativt og positivt. Kommer ann på hvor selektiv fisken er. Noe den ofte ikke er i femundsmarka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...