Gå til innhold
  • 0

Skal kjøpe skyteklump


Terje zulu

Spørsmål

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Dette avhenger av stang og preferanser (kastestil og hva du ønsker å bruke stanga til). Jeg slet med å finne ut av dette frem til jeg sjekket med Nordisk Fluefiske, som guidet meg gjennom dette med gode tips. Selv har jeg en Redington Prospektor 11. ft9 #8 kjøpt derfra.

 

Her er veiledningen jeg fikk:

 

Klumpvekt referert på nettsider til en del switch stenger er ofte til enten skagit eller såkalt skandi-klumper. Skagit er mye tyngre og for min stang anbefales en vekt på over 30 gr på Redingtons hjemmeside. Imidlertid er skandi-klumper lettere etter det jeg kan se. Tipset jeg fikk fra Nordisk var at til #8 stenger så  passer klumper på ca 22-24 gr, #7 ca 20-22 gram og til # 6 ca 18 gram.

 

I og med at du har #9 er det kanskje verdt å prøve noe fra 23 gram og oppover? Alternativt sjekke med produsent eller forhandler?

 

Mvh

 

Øyvind    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

er det 1 hånds kjøper du 1 hånds, er det 2 hånds kjøper du 2 hånds. er det klasse 9, synes jeg du skal begynne med klasse 9. men ja stikk til en forhandler, ha med deg spesifikasjonen på stanga (modell merke lengde osv) og hør litt med de. helst en fluefiske butikk, ikke g sport med en 19 åring som skal gi deg råd om noe han/hun ikke vet. 

 

jeg har en en hånds klasse 9 jeg bruker av og til til laks. kjøpte nettopp en snøre fra zpey som veide 20 g, synes dette var bra selvom det anbefales litt tyngre. men det er mye forskjellige meninger og stenger. så man må bare forske litt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...