Gå til innhold

Ulovlige fluer!


Gris

Anbefalte innlegg

Da tror jeg du kan belage deg på å koke ovenfor de aller fleste av landets fluefiskende laksefiskere. Det har seg nemlig slik at dersom du skal følge reglene til punkt og prikke så skal du ha et sertifikat for hver eneste flue med JC (og andre materialer som omfattes av ymse SITES-krav). Dette blir i praksis bittelitt tungvint. Derfor blir ikke dette fulgt opp i praksis. De aller fleste importører har derimot sørget for å verifisere at bindefabrikkene de handler fra har sertifikatene i orden og dette bør holde. Og det er også det flere av de som har hatt besøk de siste dagene nå gjør, nemlig å legge frem papirer der de dokumenterer sertifiseringen av fluene de handler inn. 

Når det er sagt så er det et viktig poeng at det selvsagt bør gjøres tiltak mot handel av (ikkeoppdrettede) truede arter. Det er selvsagt også et etisk (ikke juridisk) gråomeråde å bruke materialer med krav til SITES-sertifikat ettersom dyre varer nesten alltid vil medføre at illegale aktører ønsker å gjøre penger. Det er en av grunnene til at jeg slipper mange forespørsler om å binde for folk, nemlig at jeg konsekvent har valgt å ikke bruke f.eks JC. 


Et problem med dagens lovgivning er at selv om den er streng så er den umulig å håndheve. I praksis skullle hver eneste flue hatt medfølgende sertifikat, men ettersom en flue ikke er unikt merket med serienummer osv så er det jo umulig å vite om fluene du har i boksen er de du har sertifikat for eller om det er 10 andre?

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...