Gå til innhold

tips til flueliner #9 og #12


Jarle Eika

Anbefalte innlegg

Skal til thailand om noen uker og for første gang tar jeg med meg fiskeutstyr. Jeg fant jo ut at det er sailfish, barracuda, wahoo, gt, yellowfin, dog tooth i området så da blei det litt nytt utstyr. Mange av medlemmene her inne har mer erfaring med sånt fiske og utstyr enn jeg har.

Har dere noen tips til liner som passer disse:

Orvis helios 9ft #9

Loop cross s1 9ft #12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda , har svingt litt i tropiske strøk.

SA Masterys series Tarpon lina er bra, men jeg har kun fisket den i flyt. Du bør nok heller ha sink etter de artene du skal jage .

Ellers finner du nok endel Airflo billig på ebay, og de har levert bra for meg. Tropiske liner blir litt bruk og kast hvis det er endel korall der du skal fiske, så ha med reserve !

 

Men Sailfish, Wahoo og Yellowfin på #12 stang ?? jaja, ha med nok backing !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

450yard med 50lb backing :P flyt vet jeg at jeg må ha, men åssen synkegrad ville du anbefalt? Synk1 synk3 synk6?

Tar med 2 liner til hver stang.

Skulle gjerne hatt en 8,3ft #15 men så var det de casha da :/ men blir jeg hekta så kommer nok det også etterhvert :) de 2 råeste fiskene jeg har hørt om på cross s1 #12 er tarpon på 90kg og mako hai man antokk veide 250-300kg, så jeg trudde det var grovt nok

Endret av JEika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyt og den raskeste synk. De fiskene der liker å få maten sin fort servert og skal du rekke å komme ned må det gå fort nedover

 

Bruk litt tid på å spleise skikkelige løkker på snørene dine , og i begge ender. Sy inn backing så den knuten kan gå ut lett uten å ta med alle stangdelene, fordi det vil en Sailfish gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med og sy inn backinga?

Bruke en nål og tre inn backing 1-2 cm inn i lina og ut der. ha lim på når du trekker den inn i lina. Sikre enden som kommer ut med STERK bindetråd. Da har du en skjøt helt uten knuter. (søk på forumet her om sy inn fortom så finner du nok bilder av det)

Du kan også legge lina dobbel og forme en liten løkke(skråskjer ende). Bind sammen med STERK bindetråd og litt lim. Knyt backing fast med en dobbel slukknute .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...