Gå til innhold

Line Rating Fiasco.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Yards eller meter, kan man diskutere ganske lenge om man vil.

 

Ble det ikke forsøkt å merke stenger med gram i en periode? Er dette mer, mindre eller like feil som aftm systemet? Om man trenger 30 gram for å spenne opp stanga burde det være knakende likegyldig om snøret var 5 m eller 30 m, skulle man tro. Men feil har man tatt før og det skal ikke forundre meg om jeg har tatt feil igjen.

 

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel fortsatt noen som merker med et vekt-vindu. Og det gir god mening for skyteklumper. Men hvilken vekt som passer avhenger også av lengden på klumpen, korte klumper bør veie mindre enn lange...

Jeg liker aftma standarden, og jeg hadde likt om produsentene hadde holdt seg til den (og samtidig oppgitt klumplengde og vekt).

Grunde

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Eikre, beskrev disse utfordringene, samt belyste situasjone utrolig godt formulert i en tråd på FB for noen dager siden.

Veldig innformativt, og god veiledning i forståelsen for utviklingen.  <<l

Mange parametere i denne sammenhengen.

Men en klassifisering i AFTM, handler om vekten på de første 9,14 meterene på klumpen. Siden klumper både kommer kortere og lengre, vil det alltid flyte litt ut.

En klump på 8 meter, vil i utgangspunktet måtte veie mer pr. meter, enn ei line i samme klassen,som er 10 meter. Ikke nødvendighvis, men i forhold til AFTM må/bør den det. Men en klump på kanskje 15 meter, vil få noen ordentlige utfordringer med å holde AFTM på 9.14 meter. De neste 5,86 metrene, vil øke "klumpvekten" betraktelig. Og dette er en hovedårsak til at mange liner har vesentlig høyere vekt enn AFTM kalssifiseringen gir inntrykk av. Det kan med andre ord, hende at en klump veier riktig de første 9,14 meterene, men med 5 meter + lengre klump, vil den veie så mye som 2 klasser mer, om man veier hele klumpen. ssscared  

Om man i tillegg setter opp en longbelly line, med "triangulær" klump,hvorpå det meste av vekta sitter langt bak på klompen, så tyner man parameterene vesentlig...  ;)

Dette er hovedgrunnen til at jeg leter etter andre linefasonger enn det jeg finner på slike liner... De har et punkt de matcher perfekt, men i det store og hele er de enten for lette, til de helt plutselig oppleves for tunge..... ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yards eller meter, kan man diskutere ganske lenge om man vil.

 

Ble det ikke forsøkt å merke stenger med gram i en periode? Er dette mer, mindre eller like feil som aftm systemet? Om man trenger 30 gram for å spenne opp stanga burde det være knakende likegyldig om snøret var 5 m eller 30 m, skulle man tro. Men feil har man tatt før og det skal ikke forundre meg om jeg har tatt feil igjen.

 

tore

Nå er det ikke bare snøret som spenner opp stanga alene,men også at vi akselererer stanga.

Å kaste 5m snøre tar ikke like lang tid som å kaste 30m snøre.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...