Gå til innhold

Teori og praksis...


Magne Farlund

Anbefalte innlegg

Den skal ikke tidlig krokes som godt kroket skal bli…

 

Var i Vinje noen dager for å lete etter storaure, og jeg fant jeg fant. Fikk noen fine fisker fra 0,5 og opp til 1,2 kilo. Riktig noen kanoner med k-faktor på 1,2 + , blodrøde i kjøttet og prikker nede langs sidene på størrelse med fingeravtrykk. En riktig kosetur etter en sesong der fisket hadde vært så som så. Men…

 

Jeg har, i godt selskap med mange petribrødre, teoretisert og lagt ut om dette med krokingsteknikk. Heve stanga bestemt men kontrollert, osv. - være herre over situasjonen. Men så fikk jeg meg da en på kjeften under vinjeturen, og det så til de grader at jeg skulle betalt klekkelig for å ha sett mitt eget ansiktsuttrykk da det skjedde. Teori og praksis….!

 

På dag nummer to, etter å ha landet en på 0,7 og en på 1,2, fikk jeg se en kubbe av en aure som rullet seg over ei saftig vårflue. Avstanden ut var cirka 25 meter. Med en svak trekk i ryggen, begynte jeg å svinge stanga. Streaking caddis’n fløy snart gjennom lufta hele veien ut og landet kun en liten meter fra vakets midte. Som vanlig dro jeg inn halvmeteren med slakk og skulle til å stripe flua aldri så lite, i håp om å vinne aurens oppmerksomhet. Men det viste seg helt unødvendig. Det var min oppmerksomhet som skulle bli problemet, ikke aurens manglende interesse.

 

Etter måneder med lett aurefiske satt det meste i kroppen som automatikk. Den store auren gikk øyeblikkelig opp og rullet seg over flua, og jeg - min tåpe! - lugget øyeblikkelig til for kroking – ååå… - faen! Resultatet var gitt. To tunge dunk og ferdig med det. Hadde jeg enda fått et sekund på meg, fått tid til å bevege litt på flua der ute før auren tok, ville jeg antakelig klart det. Klart å vente et halvsekund til den store fisken fikk vendt. Jeg hadde jo nettopp kroket et par fine fisker denne dagen. Men fordi fisken tok umiddelbart etter at flua landet, gikk det som det gikk.

 

Hvor stor auren var kan jeg bare spekulere i. Men sier jeg mellom 1,5 og 2,5 kilo, føles det som en riktig ramme. Og nå, i ettertid, er det greit det gikk som det gikk. Ingen fanget fisk setter seg så godt i hukommelsen som den store man mister fra tid til annen - særlig om man selv er skyld i det. Dessuten hadde jeg jo allerede landet to fine aurer, som langt fra var magre trøster.

post-1100-13949846342415_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gildt å se at frekvensen på store ørreter fremdeles kan være bra også i Telemark. Særlig når det kan virke som alt betydningsfullt fluefiske bare foregår på et par tre andre lokaliteter her i landet ;)

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Osprey!

Ikke sant. Det jeg mangler her er flere gode elver, mye er ødelagt. Det finnes noen, også med stooor aure. Problemet er at reguleringen gjør at få store fisker oppholder seg på elva utenom gytevandringstiden. Men når det gjelder vann med stor aure er det lite og ingenting å klage på. Med døgnkortpriser fra 30-100,- kroner og brukbar helse kan man boltre seg både på fjell og i lavland. Forøvrig kan det bli vel mye fokus på stor fisk. Jeg håper ikke den dagen kommer som jeg ikke finner stor glede ved å kroke en fin og feit 300 grams aure. Og jeg håper videre at det i mange år er en god bestand av fin steikefisk slik at man kan høste seg noen middager og legge ned rakfisk til jul. Sportsfiske med flue er veldig mye mer enn å kroke en aure på 1-2 kg. God sesong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Til Osprey!

Ikke sant. Det jeg mangler her er flere gode elver' date=' mye er ødelagt. Det finnes noen, også med stooor aure. Problemet er at reguleringen gjør at få store fisker oppholder seg på elva utenom gytevandringstiden. Men når det gjelder vann med stor aure er det lite og ingenting å klage på. Med døgnkortpriser fra 30-100,- kroner og brukbar helse kan man boltre seg både på fjell og i lavland. Forøvrig kan det bli vel mye fokus på stor fisk. Jeg håper ikke den dagen kommer som jeg ikke finner stor glede ved å kroke en fin og feit 300 grams aure. Og jeg håper videre at det i mange år er en god bestand av fin steikefisk slik at man kan høste seg noen middager og legge ned rakfisk til jul. Sportsfiske med flue er veldig mye mer enn å kroke en aure på 1-2 kg. God sesong![/quote']

 

 

Amen!!! :)

 

(kan eg iallefall sei si eg bur mange mil fra nermeste kilos ørret :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...