Gå til innhold

Alltid SMÅ sjøørret!


qwer993

Anbefalte innlegg

Jeg fisker om våren og sommeren sø i tjømeområdet (vestsiden), med flue. Fisker med Mickey Finn-type fluer mm. (orange og andre farger, sorte, hvite), middels inntakshastighet. Bruker 6er stang med 7er line (flyt og synk) og er sånn middels til å kaste (i beste fall). Fisker stort sett fra båt på dagtid, dybde 0-2 meter.

 

Problemet er at jeg aldri får stor sø! 0,5-1,0 kilo er regelen. Har ved et slumpetreff fått en sø på 1,8kg for noen år siden. Med stor ørret tenker jeg 3-4++ kg.

 

Hva er det jeg kan gjøre gæærnt? Noen som kjenner området mht sø-potensialet? Finnes det større??!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje du bør vurdere å flytte deg til andre lokaliteter. Snittvekta kan variere ganske mye fra sted til sted. Husk at de store sjøørretene tåler saltvann bedre enn de små ;). Steder med høyere snittvekt vil imidlertid som regel også bety færre fisk.

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattfiske er stikkordet! ;) Mange tror dessverre "nattfiske" betyr å fiske i skumringen, og drar hjem kl 21.30....

 

Fisker du mellom kl.22.00 og 02.00 så øker du sjansen for STOR fisk betraktelig. Det blir jo tatt en og annen stor på dagtid også, men det er mer tilfeldighet enn regel! Silda kommer inn på grunna om natta, og da følger de store sildespisende ørretene etter. Ingen "hokus pokus" dette.... ;)

 

Plassen har jo en viss betydning. Enkelte plasser leverer nemlig flere store enn andre. Allikevel kan en god plass levere dårlig et år, uten at jeg med sikkerhet kan forklare hvorfor :roll: . For tre år siden fikk jeg 15 sjøørret på tre etterfølgende kveldsturer. Disse 15 sjøørretene hadde en snittvekt på over 2kg. Har ikke opplevd maken verken før eller siden på denne plassen...

 

Heldigvis er det fortsatt en del ting vi ikke vet om sjøørreten i Oslofjorden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...