Gå til innhold

Fortommshjeelp


Espen305

Anbefalte innlegg

Heisann gutter og jenter!

 

Kjøpte inn flere taperte 9ft. fortommer i forskjellige størrelser fra RIO som jeg skal bruke til mygg-, nymfe- og streamer-fiske.

Jeg tenkte å klippe bort spissdelen på fortommen og skjøte på knyte-del(50cm), evt mikroring og spiss-del(1- 2m). Tenkte å begynne litt kortere ettersom jeg er ny.

 

Hvor mye av spiss-delen på fortommen er det dere kapper av?

 

Hvordan hvor tykk er knyte-del og spiss-del i forhold til f.eks tørrfluefiske på stille vann? kjører dere tynn tapert fortom med tynn spiss-del eller er det nok og bare kjøre tynn spiss-del på tykk fortom?

 

Håper om dere forstod hva jeg mente...

 

Hilsen ellers så forvirret Espen laugh.png' alt=':lol:'>

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var litt vrien, men sånn til å begynne med kan du erstatte samme lengde du fjernet med tilsvarende legde etter knuten eller ringen du har tenkt til å bruke. For tørrfluefiske kan du godt la forlengelsen etter ringen være lengre. Prøv deg frem med hva som funker for deg.

 

Til streamerfiske ville jeg ha brukt fluorkarbon av den enkle grunn at det bruter vannfilmen bedre en vanlige monofilament.

 

For nymfefiske kan du f.eks bruke denne riggen: Behold 183 cm av fortommen slik at den blir 6 ft. Fest på en ring og skjøt på 46 cm materiale. Gjenta en gang til. Du har nå en rigg på 9 ft. I den første ringen knyter du på ca 20 cm materiale til den første flua. I den neste ringen det samme for den andre flue. Den tredje flua knyter du fast i den siste skjøten på 46 cm.

Bruk helst fluorkarbon til dette også.

 

Som et siste tips er det greit å være klar over den opprinnelige taperingen på fortommen, slik at denne også fortsetter utover til spissen. En grei hovedregel kan være at du f.eks bruker 3X fortom som du spisser ned til 4X (46 + 46 cm) og la opphengerne til ringene være 5X. Igjen vil jeg anbefale deg å prøve deg frem. Det er også her flere veier til Rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men funker ikke litt zalo på å bryte vannfilmen hvis jeg bruker vanlig tapert fortom? eller blir det slitsomt og smøre hele tiden?

 

På nymfe fiske med opphengerne så skrev du 4x(46+46)cm. mente du at begge lengdene er o------o------- 4x?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som (foruten egenvekten og eventuell fortyngning) vil hjelpe monofilament med å synke er eventuelt å bruke mud eller rufse opp (svekke) overflaten og det vil du ikke. Zalo hører ikke hjemme sammen med fiskeutstyr. Det både tørker opp liner og fortommer og avgir sikkert også avtrykk på vannet som virker ufordelaktig på fisket.

 

Svaret er ja. Kun opphengerne som er 5X. Prøv deg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...