Gå til innhold

Bokanbefalinger


josteinh

Anbefalte innlegg

Posta denne feil i gaar kveld. Prover igjen her, der jeg tror den hoerer hjemme.

Jeg savner en tråd her inne som omhandler fluefiskelitteratur. Som smaabarnspappa faar jeg fiska alt for lite og når fiskelysten gjør meg borderline psykotisk er det gjerne fluebinding og fluefiskelitteratur som er nødventilene.

Uansett, jeg ønsker å lese mer om nye eller gamle bøker og artikler det er verdt å sjekke ut. Og i og med at jeg regner (håper) at jeg ikke er aleine, starter jeg denne tråden (Jeg ser at det finnes andre boktråder her inne, men da stort sett bare oppramsinger av ting man liker). Jeg håper også å lese litt om hvorfor det er bra eller hvordan det er bra. Trenger ikke være lange anmeldelser, men allikevel (Her kan jeg legge til at jeg har lest veldig lite norsk fluefiskelitteratur, og har lagt inn en ønskeliste på `ønskes kjøpt`, som foreløpig bare har gitt ett tilslag).

Og da skal jeg put my money where my mouth is og gi en bokanbefaling. Jeg er i skrivende stund paa ferie ved middelhavet og én ting jeg har rukket å gjøre her nede (ved siden av bleier, bassenger, lekeplasser, luftmadrasser og strender) er å lese 'The Habit of Rivers' av Ted Leeson. Jeg har skjønt at boka er ganske sentral i fluefiskekanon, men den har uansett glidd under radaren min. Han har også skrevet en del bøker om fluebinding. Boka er en av de beste fluefiskebøkene jeg noen sinne har lest.

Ted Leeson er født og oppvokst i midtvesten et sted, men har flytta til Oregon der han underviser i engelsk på Oregon State University. På tross av at han har flytta til Steelhead-territorie, gjør han det fort klart at han først og fremst er ørretfisker. Hva han fisker spiller imidlertid ingen stor rolle (noe som er en konsekvens av bokas kanskje fremste kvalitet). Boka er en samling av essays som løst er organisert etter en sesong (Tror essayene er sortert fra november til november). Boka handler lite om praktisk fiske (selv om det er endel om det også, blant annet en interessant del om sea run cuttthroat, som visstnok kalles harvest trout eller bluebacks og som var nytt for meg), men er i det store og hele refleksjoner rundt natur, hva han driver med og sammenhengen mellom de to.

Det skinner fort igjennom at Leeson er en akademiker, og selv om den til tider veldig intellektuelle approachen kan være litt enerverende (på et tidspunkt begnner han å snakke om poststrukturalisme) gir den også noen jævlig kule påstander man blir sittende og tenke på. Et eksempel er når han snakker om en eller annen antikk dikter (Archilocus fra Paros) som holder opp et skille mellom rev og grevling: `The fox knows many things, but the hedgehog knows one big thing. Leeson mener at Archiloocus her også beskriver ørretfiskere og laksefiskere: `Salmon and Steelhead fishermen are inclined to be hedgehogs. They know the one big thing, whatever you wish to call it-an unyielding devotion to purpose (...) In anadromous species, finesse is the first casualty (...) A trout fisherman, however, is a fox, a tactician and strategist with a deference to contingencies and one eye perpetually over his shoulder. He improves, ad libs, thinks on his feet.` Bare sammenlikn flueboksene til en laksefisker og en ørretfisker fortsetter han.

Påstander som dette er det mange av, og de er nødvendigvis ikke sanne, men får en til å ta stilling og til å tenke over fiskingas natur,.

Han er videre innom et vidt spekter av emner: Oppdrettsfisk, geologi, driftboats, vårfluer vs. døgnfluer, fluefiskeres oppheng på stor fisk, tørrfluer vs. nymfer, vinterfiske, fluebinding etc. etc. Alt sammen veves løst inn i historier om fisketurer og naturbeskrivelser så vakre at de tar pusten fra deg (for eksempel bokas siste setning som lyder: At dusk, the air thickens again into a chilly fog. Flights of geese descend from everywhere, converging on the estuary to roost, their voices sharp and sad as the tang of fallen apples. They will go on like this, flying and calling, far past sunset, gradually becoming invisible in the mist and twilight, until at last there is only a chevron sound that folds down around you like a pair of enormous gray wings).

Ok. Nå orker jeg ikke skrive mere. Det er en kanonbok. Håper på å lese flere tips her. Både om bøker og artikler.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...