Gå til innhold

Korkrens?!


Tres Bien

Anbefalte innlegg

Har noen prøvd å forbedre korken på ei stang?

Satt i går og polerte ei stang, ble blank og fin som en diamantring, men så var det korken da?

Fint slipepapir gjør det susen eller er det for risikabelt?

Såpe? Er redd for å ta fyllmassen med for mye vask.

Noen som har prøvd å legge i fyllmasse selv i korken?

Det er noen plasser den har fallt ut, kan man bare blande lim og trestøv selv?

Erfaringer mottas med takk, og NEi jeg er ikke så fiskefin, men tenkte å oppgradere utseende til sesongen for gøy på kveldstid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å vaske med fint skuremiddel som f.eks Jif og skylle godt etterpå eller pusse med fint smergelpapir. Dårlig kork sparkler du ved å blande korkmasse og lim (som du pusser etterpå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne korkmassen' date=' er det noe du kjøper?

Eventuelt hvor?[/quote']

 

Fikset i går et korkhandtak hvor limet var løsnet mellom to korkringer.

Lagde korkstøv med å skrubbe en korkring (vinkork av god kvaltiet funker sikkert også)mot grovt sandpapir.

Blandet dette med litt aralditt og dyttet det inn mellom korkringene. Samme massen kan brukes til å fylle i korken men da anbefaler jeg ennå finere korkmasse kanskje med korkstøv fra slipepapir. Og litte mere kork i blandingen.

 

Pass på å få fjernet mest mulig lim på overflaten av korken for dette blir vanskelig å pusse ned etterpå!

 

Etterpå rubbet jeg forsiktig hele korken med sandpapir (200) og deretter med fint slipepapir (1200) Ble nesten som ny. Men bruk sandpapiret med varsomhet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort dette selv' date=' men trelim høres en smule bedre ut ja.. ;)

Er det forresten noen som har slip ned et fullwells håndtak til halfwells med lykket resultat uten slipemaskin..?[/quote']

 

Ja selvsagt til 'ytre' vedlikehold av håndtaket er trelim best. Beklager at jeg ikke tenkte meg om......

I mitt tilfelle festet jeg korkringer som var løsnet fra hverandre og da foretrekker iallefall jeg aralditt eller super epoxy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Er det forresten noen som har slip ned et fullwells håndtak til halfwells med lykket resultat uten slipemaskin..?

 

Det kunststykket har jeg ikke forsøkt (og tror neppe jeg ville klart det med et resultat jeg kunne være stolt av). Tror nok den beste løsningen må være å montere håndtaket i en dreibenk og pusse det ned fra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M
...Er det forresten noen som har slip ned et fullwells håndtak til halfwells med lykket resultat uten slipemaskin..?

 

Det kunststykket har jeg ikke forsøkt (og tror neppe jeg ville klart det med et resultat jeg kunne være stolt av). Tror nok den beste løsningen må være å montere håndtaket i en dreibenk og pusse det ned fra der.

 

Man kan jo være (u)heldig å oppnå en variant av et GL LeCie- håndtak :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun
Har noen prøvd å forbedre korken på ei stang?

Satt i går og polerte ei stang' date=' ble blank og fin som en diamantring, men så var det korken da?

[/quote']

 

Hei, angående stangemnet: Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men du kan jo forsøke å gjøre det motsatte av det du gjorde. I stedet for å polere stangemnet, ville jeg heller mattet det ned med et 800- papir eller noe, for fiskinga sin del altså. Hvem vil ha et blankest mulig stangemne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort dette selv' date=' men trelim høres en smule bedre ut ja.. ;)

Er det forresten noen som har slip ned et fullwells håndtak til halfwells med lykket resultat uten slipemaskin..?[/quote']

 

Burde gå det. Har bare laget korkhåndtak ved å lime korkringene på en metallstomme. Denne festet jeg så i en drill som var festet i en skrustikke. Fikk overraskende bra resultat selv på første forsøk.

Utfordringen med å modifisere et handtak som allerede er på stanga, blir å få festet snellefestet stabilt og uten vibrasjoner i drillen, men det finnes kanskje tilbehør til driller som kan avhjelpe?

Tenkte tanken mht til GL's mislykkede? handtak på LeCie serien. Må vel la seg gjøre å omforme det til et standard handtak? Handtaket fratok LeCien topplassering i T&S test av #8 stenger i mai utgaven. Her har nok NO vært vel kreative. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen prøvd å forbedre korken på ei stang?

Satt i går og polerte ei stang' date=' ble blank og fin som en diamantring, men så var det korken da?

[/quote']

 

Hei, angående stangemnet: Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men du kan jo forsøke å gjøre det motsatte av det du gjorde. I stedet for å polere stangemnet, ville jeg heller mattet det ned med et 800- papir eller noe, for fiskinga sin del altså. Hvem vil ha et blankest mulig stangemne? :)

Min feil, dårlig formulert, mente selvsagt snellefestet som er i edeltre og noe blankt noe, dette var" korrodert" fått eiring/misfarge, men etter endel pussing ser det nytt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort dette selv' date=' men trelim høres en smule bedre ut ja.. ;)

Er det forresten noen som har slip ned et fullwells håndtak til halfwells med lykket resultat uten slipemaskin..?[/quote']

 

 

Tenkte tanken mht til GL's mislykkede? handtak på LeCie serien. Må vel la seg gjøre å omforme det til et standard handtak? Handtaket fratok LeCien topplassering i T&S test av #8 stenger i mai utgaven. Her har nok NO vært vel kreative. :roll:

Jeg liker faktisk Lecie håndtaket, vendte meg til det på under en uke.

Merkelig håndtak, men det passer perfekt i min hånd etter tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

For min del vasker jeg korken rett som det er, bruker håndvarmt zalovann og en sånn liten oppvasksvamp med grov og fin side, tar et godt grep og roterer håndtaket mot den gove siden først. Det blir fort rent og pent og man får et bedre håndgrep. Dette gjøres flere ganger i løpet av sesongen på de mest brukte stengene.

 

Syns ellers ikke det gjør noe om ikke overflaten ser like glatt og fin ut som da man tok av plastikken. Det virker som alle små ujevnheter i korken skjules med lim/korkstøv på nye stenger av hensynet til salgbarheten. Noen praktisk fordeler på dette har ikke jeg oppdaget. Poenget bør være at korken er av god kvalitet i utgangspunktet og skikkelig påmontert fra produsenten.

Noe annet blir det selvsagt ved større skader. For min del har jeg ikk trengt å bruke lim på korkhåndtakene hittil, i løpet av flere tiår med fluefiske.

Effekten av det arbeidet man legger ned med korkstøv/lim og pussing blir antagelig av en ganske kortvarig fornøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...