Gå til innhold

2 døgnfluer jeg ikke vet navnet på.


kengdal

Anbefalte innlegg

Jeg var på fisketur i en lokal åa i går og det hadde klekket mye døgnfluer. Jeg var først ganske langt sør i åa og her var det to stykker som dominerte, en av disse var Baetis Niger. Men den andre vet jeg ikke navnet på, og jeg hadde dessverre ikke med digitalkameraet. Den lignet veldig mye på Baetis Niger, men den hadde svarte haletråder, og jeg mener å huske at den var en anelse mindre samt hadde litt klarere vinger. Hva kan dette ha vært :?:

 

Et annet spm er når klekker beatisen på døgnet? Jeg var der i 7 tiden, og da virket det som de nesten akkurat hadde klekket. Men jeg trodde de klekket ca 12-14 på dagen?

 

Når vi reiste en god del lenger opp i åa, hadde ikke Baetis begynt å klekke enda. Men en annen kamerat hadde klekket. Denne var ganske liten, lys kropp, ekstremt lange hvite haletråder(2 stykk) samt veldig karakteristiske røde øyne som stod litt ut i fra kroppen. Jeg så heller ikke noe bakvinge på disse, det kan hende at det var en liten en men det tror jeg ikke.

 

Er ganske ny innen entomologi, men lærer stadig.

Takker for svar

 

MVH

Kengdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan ikke være Centropotilum Luteolum, pga at den hadde bare 2 haletråder og ikke 3 som Centropotilum har. Har funnet ut av det er Baetis lapponicus. Fant noen bilder og er sikker på at det er denne.

Men den som lingner på Baetis Niger er jeg ikke noe nermere å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Det er ganske vanlig at en av haletrådene mangler. Du kan ofte se en liten, krøllete stump, men ikke alltid.

 

Jeg har sett spinnere uten haletråder under parringsdansen. De faller mange ganger så fort mot bakken, og ser ikke særlig elegante ut. Lurer på om det blir noe på dem for det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det blir noe på dem for det? :)

 

Min erfaring tilsier at hvis der er hunner så blir det noe på dem samma hva de mangler laugh.png' alt=':lol:'> Er det hanner det er snakk om derimot [-X

 

Så centroptilum har tre haletråder. Trodde den sammen med de andre baetidaene kun har to i dun/spinner stadiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Anton!

Da får vi håpe at det var hunner de som falt så uelegant mot jorden. Kanskje de hadde barbert seg for å gjøre seg lekre?

 

Artsbestemmelse av døgnfluer kan være veldig vrient, særlig innen samme familie. Er det noen som har et tips om hvordan jeg skal klare å skille mucronata og ignita fra hverandre? Jeg vet at det kan skille litt på fargen på det voksne insektet, men det er så marginalt tror jeg, at det er tvilsomt som bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...