Gå til innhold

Fiske i Nea, Juli.


Erlend

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått et døgns fri fra familieturen for å fiske i Nea i sommer. Dessverre er jeg ny mann i elva og trenger litt råd.

 

Jeg hadde tenkt å løse dagskort hos Selbu Utmark (50,- døgnet) og fiske mellom Heggseth - dammen og Teigen bru, MEN hvis noen har et bedre forslag så er jeg absolutt mottakelig for gode ideer. Kjører inn fra Hommelvik - sida (gjennom Mostadmarka) så jeg tror ikke jeg gidder å kjøre helt inn til Tydal.

 

Når jeg først skal velge meg et døgns fiske hvilke forhold kan da anbefales? Sol/klarvær? Grått og skyet men lummert? Vind/ikke vind? Når fisker elva best...

 

Alle gode råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Nea nå mandag og tirsdag. Fikk et par' date=' hvorav en fin halvkilos fisk, like ved golfbanen. Men jeg tok dem på en gullhode streameraktig sak under et kunstig brekk, så det var omtrent like moro som en rotfylling....

 

Forøvrig en interesant elv med sterk og sprek fisk. Så noe rhodani og marginata i den nedre delen, men sola kom og stoppet det hele.

 

Langt nede har du et stilleflytende område som er ganske spennende. Veldig vadbart, men lite stein og spennende strømmer. Lenger opp er det laget mange kunstige brekk. Hvordan det er i partiene rundt disse senere i sesongen er jeg spent på! Slenger visstnok noen skikkelige rugger i elva, men det er veldig varierende vannstand sa de lokale, som forøvrig var hjelpsomme når man luftet sin frustrasjon.

 

Lykke til og legg inn rapport, har lyst på en tur til!

 

Sant det Kim sier! fy fa.. så fint der oppe i starten av elva....[/quote']

 

- At elva i det hele tatt huser ørret nå for tiden er vel strengt tatt på grunn av de kunstige tersklene som er laget, så vidt jeg har skjønt. Er ganske regulert det vassdraget der, mange bygdefolk som trenger strøm :)

 

Nea virker spennende særlig fordi det er en elv som ikke er for langt fra "Heimhusan" uten å være lakselv. Lakselver er litt for høyt priset for døgnkort synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Nea nå mandag og tirsdag. Fikk et par, hvorav en fin halvkilos fisk, like ved golfbanen. Men jeg tok dem på en gullhode streameraktig sak under et kunstig brekk, så det var omtrent like moro som en rotfylling....

 

Forøvrig en interesant elv med sterk og sprek fisk. Så noe rhodani og marginata i den nedre delen, men sola kom og stoppet det hele.

 

Langt nede har du et stilleflytende område som er ganske spennende. Veldig vadbart, men lite stein og spennende strømmer. Lenger opp er det laget mange kunstige brekk. Hvordan det er i partiene rundt disse senere i sesongen er jeg spent på! Slenger visstnok noen skikkelige rugger i elva, men det er veldig varierende vannstand sa de lokale, som forøvrig var hjelpsomme når man luftet sin frustrasjon.

 

Lykke til og legg inn rapport, har lyst på en tur til!

 

Sant det Kim sier! fy fa.. så fint der oppe i starten av elva....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Har ikke noe negativt forhold til kunstige terskler i en så regulert elv! Det jeg siktet til med rotfyllingreferansen var fiskemåten; blindfiske helt uten visuelle effekter, og med en flue som ikke imiterte noenting. Tipper det er derfor jeg ikke har blitt angrepet av laksebasillen.....

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, laksebasillen har blitt bekjempet hos meg også, der fungerte immunforsvar-systemet helt etter oppskriften ;) Gleder meg til jeg skal nedover nå, det blir tur i noe vann her oppe i Bodø i helga så skal vi se om ikke Beiarfjellet kan la noen storinger overlistes neste helg igjen.

 

-- huff, så mye vann og så lite tid! --

 

Ha en hyggelig og opplevelsesrik sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tja, dett var dett, kan man si. En hel dags fiske og myye kjøring har ført til overfladisk kjennskap til de fleste strekkene i elva på Selbu- sia. Elva er kjørt og forsøkt fisket både fra den ene og den andre siden. Et par små, undermåls fisker fikk livet i gave etter å ha tafset bortpå flua mi denne dagen, men ikke en gang en brukbar matfisk ville være med opp. Vi SÅ kanonfisk. Et par stykker var oppe fra vannet og rullet, jaffal omkring kiloet... Elva er nyydelig, særlig når det går litt vann i den, men noe sakteflytende etter min smak. MEN jeg kommer tilbake, kanskje i juni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...