Gå til innhold

Siphlonurus aestivalis


Snakeroll

Anbefalte innlegg

Har en liten diskusjon på gang med en kompis angående Sip. aestivalis. Jeg mener det er den døgnfluen mens det påstås at det er vulgata eller danica. Dette er i Harstadområdet og jeg har lest at vulgata og danica ikke er her nord. Sip. aestivalis, skal ifølge boken til Malcolm Greenhalgh og Denys Ovenden "Fluefiske med imitasjoner", være den største døgnflua nest etter vulgata og danica og er vanlig over det meste av landet.Vulgata og Danica lever, ifølge samme kilde, opp til Trøndelag. Det står også at den(sip. aestivalis) klekker i rene stille vann og sakteflytende elver. I mitt tilfelle er det snakk om et vann.

Har dere noen oppklarnende svar å gi meg på disse funderingene? :?:

Har desverre ikke noen gode bilder av Sip. aestivalis(mobiltelef.bilder). Skal prøve i dag å få tatt noen bedre bilder hvis det er noe klekking på gang. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

For å gjøre historien kort, Vulgata har 3 haletråder og Sippoartene har 2 :)

 

Både aestivalis og alternatus kan bli rimelig store , opp mot 17-19 mm om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært og tatt noen bilder av vulgataen her i et vann i Harstadområdet. :) Det er flere forskjeller på aestivalisen kontra vulgata/danica. Tre haletråder, flekker på vingene og størrelse. I tillegg, slik som jeg kunne se har vulgataen tydeligere segmenter på abdomen i forhold til siph. aestivalisen. Legger ved et bilde av vulgataen son jeg tok ved vannet her. 8)

post-874-13949846713085_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...