Gå til innhold

Fiske på gytevandrende ørret


Gjest TheIceDragon

Anbefalte innlegg

Gjest TheIceDragon

Jeg har fisket i et par år, men mest i sjøen. Nå vil jeg begynne å fiske mer på ørret. Jeg fisker sjøørret om våren, så jeg vil gjerne fiske innlandsørret om sommeren og høsten. Jeg har hørt at gytevandrende ørret er mye større enn vanlig ørret om våren, men jeg har også hørt at gytevandrende ørret er mindre bitevillig enn ørret om våren. Er dette sant :?: P.S Jeg vil gjerne få litt tips om fluevalg til fiske på gytevandrende ørret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Sånn ørret man fisker etter som f.eks. i Randselva, eller Gudbr. lågen er gytevandrere og til disse bruker man mye tubefluer, streamere osv. Noen til og med to-håndsstenger. Det er her man har mulighet til en norgesrekord, og rekorden stammer fra Randselva. Men det er laaangt mellom fiskene, så det kan være som du sier at de er vanskeligere å få under gytetiden. Blir litt som laksefiske. Vet ikke om ørretten spiser under gytetiden, men det gjør hvertfall ikke laksen. Noen som vet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

det jeg vet om det er att det er mulig og få tatt en og annen gytevandrende ørret,jeg fisker som regel med fiskeimitasjoner og enhånds i skumringa...flua dynamitt er ei som funker fett :D men sent om høsten blir den gytevandrende ørreten syk,helt svart og slapp i fisken,den er nok ikke så god og få til og ta da kanskje...men vil dere prøve stor ørreten så ta en tur nedi hunderfossen,hvis dere liker kø fiske og lillehamringer som tror de eier stedet,hvis ikke så dra til der gausa renner ut ved jørstamoen,øyer ved essoen,tretten,like ved sentrum,fåvang(losna),ved sentrum i fåvang,brua over lågen eller i ringebu:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er laaangt mellom fiskene' date=' så det kan være som du sier at de er vanskeligere å få under gytetiden. [/quote']

 

Man må nesten skille litt mellom en "gytevandring" og "gytetiden" her.. ;)

 

-"Gytevandringer" begynner enkelte steder allerede på sommeren/ sensommeren, og kjente områder er som nevnt ovenfor; Mjøsørret som går opp i G.Lågen, og Randsfjordørret som går opp i Randselva. Kraftig utstyr kreves, og gjerne store fluer som Sunray Shadow etc..

 

-Å fiske mens ørretten gyter er noe helt annet, og burde vært totalt forbudt! Dessverre er det flere elvestrekninger i Norge som ikke har forbud mot fiske på ørret mens den er midt i leken, og dessverre finnes det noen fiskere som har samvittighet til å fiske målrettet etter store lettfangede, uspiselige gytefisker... Gytingen er noe av det viktigste som skjer for en sunn ørrettbestand, ørretten kan være aggresiv, og under visse forutsetninger kan det være alt for lett å ta et stort slimete beist midt under gytingen.. OFA (Oslo Fiskeadministrasjon) er en stor syndebukk her, og tillater dette! :evil: Det samme gjør vel fiskeforeningen/grunneierne som forvalter Vorma!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sant så sant...det jeg snakka om var den gytevandrende ørretten som forrtsatt er frisk og rask og som går tidlig opp i elva...så tidlig som i juli...her i lågen er jo ørreten fredet fra slutten av september til 21 mai,imotsetning i randsfjorden der de dorger etter den nesten hele året...eller tar jeg feil? men så er det heldigvis en god del av de som slipper den uti igjen da:) det er jo bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...