Jump to content

To treere ferdig og en anmeldelse av CTS Crystal Clear epoxy

Recommended Posts

CTS stenger med CTS Crystal Clear epoxy.
Opprinnelig hadde jeg tenkt å prøve generation 4 epoxy, men den ble stoppet på eksport terminalen. Epoxy er forbudt å frakte i amerikanske fly. Kjøpte to blanks fra CTS i fjor og tok med en pakke av deres egen epoxy. Har prøvd det meste av det som finnes på markedet. 
La det være sagt med engang:  Jeg liker den, men den har noen særegenheter. Jeg bruker siste versjon som herder raskere. Temperaturen må være over 22 grader og under 70% luftfuktighet under herdingen . Den skal ikke blandes 50-50. Med en kruttvekt er nøyaktig blanding ikke noe problem. Du trenger to blandebegre. Først 3min omrøring så i nytt beger og ditto 3min. Den ferdige lakken er veldig tynn og utrolig klar , men siger ikke nevneverdig ved normal tykkelse. Brukstiden er minst en time og stanga bør roteres i minst 5 timer. Beregn  12-24 timer før neste strøk. 
Overraskelsen , var der jeg brukte silke med fargebevarer. Det er en kombinasjon som kan skape litt trøbbel. Selvom jeg gjorde alt etter boken og brukte 4 strøk ble det fire surringer med gjennomslag og fargeforandringer. Det ble først synlig etter 1-2 timer. Antagelig fordi epoxyen holder seg så tynn lenge. Bortsett fra det det to strøkene jeg la perfekte og glassklare og glatte. Lagt med to bilder hvor jeg etter 6 1/2 time rørte i blandebegeret og hvor epoxyen jevnet seg ut etter en stund, bortsett fra en luftboble jeg fanget inn under prosessen. Konklusjonen er en epoxy jeg kommer til å bruke mer og som har gitt meg det beste resultatet blant de jeg har prøvd. Må bare lære seg å leve med det jeg har nevnt og at den oppfører seg anderledes enn f.eks Flexcoat, Threadmaster osv.

Edited by Terje Bendiksby
  • Like 4

• Terje Bendiksby changed the title to To treere ferdig og en anmeldelse av CTS Crystal Clear epoxy