Gå til innhold

Ismopuppan (lite)


Håvard Åsbø

Anbefalte innlegg

674-ismopuppan-lite-1.jpg Steg 1:
Kutt opp rundpinnene i balsa i biter på ca 1,5 cm stykket. Bruk skalpell eller et slankt og skarpt knivblad til dette. Jeg kutter rundt hele til jeg er gjennom. Ikke press deg gjennom fra bare én side med knivbladet. - Da er det lett å rive i stykker balsaemnet.
674-ismopuppan-lite-2.jpg Steg 2:
Grovspikk formen med skalpellen. Den ene siden spikker/høvler jeg flat - her skal sporet til kroken lages. Ikke ta av for mye. Bruk tid og spikk litt og litt. Jeg holder balsabiten i hånda når jeg gjør dette.
674-ismopuppan-lite-3.jpg Steg 3:
Lag sporet til kroken med skalpellen. Dette gjøres ved å legge emnet på ryggen på et bord med den flate siden opp. Hold fast i balsaemnet mens du presser ned et kutt langs med høyre siden av senter og et kutt på venstre side av senter. Du har da to meget tette kutt som gjør at du kan dytte opp treverket mellom de to kuttene å få et spor. Sporet trenger ikke være dypere enn tykkelsen på kroken. Du må ikke ha krokskaftet nedsenket til midten av balsaemnet liksom, da forsvinner krokingsegenskapene, og flua blir ikke noe mer holdbar av det. Ta heller ikke i for mye, det er veldig lett å splitte hele balsakroppen.
674-ismopuppan-lite-4.jpg Steg 4:
Lim kroken. Legg superlim i hele kroksporet. Fest så kroken. Dette er litt knotete, men ved prøving finner du en teknikk for dette. Jeg holder i balsaemnet med venstre tommel og langefinger. Pekefingeren bruker jeg til å presse ned på krokbøyen/rett før spissen. Kroken holder jeg i høyre hånd. Jeg gir støtte til begge hender på bordkanten. Sørg for at kroken blir stående rett ift kroppen.
674-ismopuppan-lite-5.jpg Steg 5:
Limet fester ganske raskt, men trenger noen timer for å herde skikkelig. Gi det en natt. Sånn ser en grovformet kropp ut festet på krok. Jeg gjør ca 10 og 10 fluer stegvis av gangen.
674-ismopuppan-lite-6.jpg Steg 6:
Limet er skikkelig herdet, så da setter vi i gang med finspikking. Bruk en sylskarp skalpell til dette. Form kroppen, gjør den slank. Altfor mange ser jeg lager tjukkas-ismoer. Sånn ser ikke svømmepuppa ut. Etter coating til slutt, skal balsakroppen være ca 13mm lang, 3,5 mm høy på det høyeste og ca 4mm på det bredeste foran. Kroppen er tapert både i bredde bakover og høyden fra hodet og bakover til rumpa. Målene nevnt her er mål tatt med et medium nøyaktig skyvelær. Prøv deg frem! Balsakroppen skal være formet som en slank sigar!
674-ismopuppan-lite-7.jpg Steg 7:
Skjær vekk treverk i front slik som på bildet. Skråskjær inn til kroken på hver side og skråskjær fra toppen og lett bakover.
674-ismopuppan-lite-8.jpg Steg 8:
Finpuss kroppen med 1200 grit papir. Over, under, på siden osv. Den skal bli tilnærmet såpeglatt.
674-ismopuppan-lite-9.jpg Steg 9:
Farg kroppen slik du ønsker ift valg av farger og mønster. Her ser du et alternativ. Jeg bruker å gjøre de sorte strekene først, deretter de andre fargene. La den ferdig fargede kroppen tørke skikkelig i et par timer. Er det ikke skikkelig tørt så vil du sannsynligvis få bobler i finishen, samt oppleve at tusjfargene flyter ut når du legger på UV-limet. Er det skikkelig tørt, så går det som regel problemfritt!
674-ismopuppan-lite-10.jpg Steg 10:
Tusjfargene har tørket skikkelig og kroppen er nå klar for coating med UV-resin. Hvis pussearbeidet på balsakroppen var gjort skikkelig før tusjing, så skal det ikke være behov for å pusse igjen nå. Ett tusjlag skal ikke ha fått balsafibrene til å reise seg nevneverdig. Mett hele overflaten med UV-coatingen. Når jeg gjør dette, så står kroken i stikka. Gulff sin UV varnish er heller ikke så tynn at den renner over alt. Herd med UV-lykt, la det kjølne og legg ett lag til. Bruk godt med tid med UV-lyset og sørg for at finishen er herdet tilstrekkelig.
674-ismopuppan-lite-11.jpg Steg 11:
Bind inn bein. Fibre fra en Jordan oppvaskbørste er ypperlige. Ikke for tykke og ikke for tynne. Litt krøklete å binde inn, men med litt øving går det etter hvert som en lek. Jeg binder fast ene bakbeinet først, så det andre. Deretter fester jeg frembeina som er ett fiber. Dette binder jeg inn med åttetallssurringer. Avslutt med en whip finish og bruk uvlim over, under og mellom beina (på bindetråden). Jeg klipper frembeina ganske korte. Bakbeina klippes til en lengde som er litt kortere enn balsakroppen. Før du legger på uvlim og herder, så må du sørge for at beina ligger riktig. De skal peke litt skrått oppover bak og likt på hver side. Da vil flua lande riktig 9 av 10 ganger og flyte riktig 10 av 10 ganger når du striper den inn i små, pulserende nykk.

Vis full flue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...