Gå til innhold

Tur til Laksjohka


Ør-retten

Anbefalte innlegg

Jeg driver å legger planer for en tur til Laksejohka til neste år. Er det noen som kan meddele meg noen gode ord om transport og kortselgere der oppe i området. Hvordan komme seg fra flyplass til Tana og vider opp langs elva? Gode vann i nærheten jeg ikke må gå forbi?

 

Send gjerne en PM til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte en som heter Hugo Erlandsen i Tana, han driver transport og opplegg for fisketurer med utgangspunkt fra Tana. Prisene vi fikk i år var meget hyggelige. Dessuten har han ei kjempehytte ved Laksjohka, akkurat der den renner ut i Tanaelva - det er en fin avslutning på en fjelltur å komme ned til boblebad og badstue! Hugo treffer du på 78928551 - hils fra Nyhuus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går en buss om morgenen fra Kirkenes til Tanabru - og en tilbake om ettermiddagen - selvfølgelig passer ingen av tiden flytidene.

Hugo kan hente dere på Kirkenes flyplass - og bringe dere tilbake når dere reiser igjen. Hvis ikke må dere leie bil i Kirkenes. Ordner dere alt gjennom Hugo får dere også disponere hans bil hvis ønskelig (6 seter toyota hiace) Snakk med Hugo - og be om en pris på det opplegget du ønsker. Be også om et spesifisert tilbud på de ulike tjenestene - da kan du sjekke om du kan skaffe noe billigere andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Laksjohka for litt over 10 år siden og mye kan ha endret seg, men det stemmer nok at bussene ikke går overens med flytidene og at du kan belage deg på en overnatting i Kirkenes dersom dere tar bussen. Det ligger en campingplass rett ved flyplassen, og dere kan bruke tiden på å fiske i tidevannstrømmen under brua nedenfor campingen. Her hopper laksen, men den er vanskelig å lure.. ;)

 

Ta bussen til Sirbma via Tana bru (husker ikke om vi skiftet buss ved Tana bru, men tror ikke det). Rett før du kommer til Sirbma er det fin sti rett opp til det beste området - få bussjåføren til å stoppe der...

Litt billigere enn å leie bil, men ikke fult så fleksibelt.. ;)

Vi fikk mest laks og ørret fra der elvene møtes, og ca 1-2km nedover.

 

Husk å ta med tørrfluer til laksen. Vi var tre stykker som fikk ca. 20 laks (diddier) på tørrflue på to dager. Ganske morro på lett utstyr.. Ørretfisket lenger opp var dårlig da vi var der, for samene (noen av de) er ikke nådige når de tar med hele familien på garnfisketur og setter sine tre lovlige garn pr familiemedlem.. Uansett, God tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Var i Laksjohka for fire-fem år siden. Husker ikke hvordan det var i forhold til flyrutene, men jeg tok buss fra Kirkkenes ved 9-tiden til Tana Bru, ventet en liten time, skiftet buss og gikk av ved selve Laksjohka. Sjåføren vet hvor det er. Som nevnt er det fin sti derfra og inn til der elva deler seg. Elva er forøvrig lakseførende langt innover derfra også. Det ligger et par åpne gammer en kilometer eller to fra elvedelet og langs Gurttejohka. (I hvert fall for noen år siden).

Gikk over fra Sirbma et par år før, og der er det fin sti et par mil over til Gurttejavvri, der det også er åpne gammer og tidvis et bra ørretfiske, men da er man langt innenfor selve Laksjohka, selv om laksen vistnok går helt dit opp.

Laksjokka er vel en typisk smålakselv som passer bra for enhåndsfiske. Og en vakker, mellomstor elv i flott natur. Dessuten slipper man gjenger med finske sportsfiskere som later som de ikke skjønner noe annet enn finsk og tror de kan okkupere hølene. Det er et problem i de fleste lakseelvene i Finnmark. Utlendinger har ikke lov til å fiske i Tanas sidelever, og max. 5 kilometer fra veg ellers.

Opplegget til denne Hugo høres unektelig fristende ut - for den som vil betale. Og det er jo å fordeler ved ha direkte kontakt med folk i området. På den annen side kunne man kanskje komme bra ut av det ved å leie bil på flyplassen og forske ut litt på egenhånd også. Mulighetene er grensløse i Tanadalen og på begge sider av Varangerfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leie bil er veldig dyrt da vi ikke kommer til å bruke den når vi er på fjellet, så det er nok buss som blir det aktuelle. En overnattning frister ikke men, må man så må man.

Hår hørt om en skogvokter eller noe sånn som kjører sekker og utstyr opp med firhjuling. Vet noen hvem om hvor mye det evt koster.(mulig at det er Hugo som gjorde det)

 

Planen er tørrfluefiske etter laksen, men da med rifling som en kompis og O'store Stein Grønnberg har lyktes bra med i elva.

 

Send gjerne PM med bilder a fine plasser om aktuelle plasser,av fisker osv.

Setter stor pris på det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Da henger jeg meg på tipset fra Flemming - ta Krikenesbussen fra flyplassen til Kirkenes Camping like ovenfor Strømmen (tidevann), så har dere en spennende fiskeplass like i nærheten også. Ellers var det bussruta til Karasjok man måtte bytte til ved Tana Bru. Bussen fra Kirkenes har (hadde) bare en avgang om dagen.

I alle fall ha en fin tur, skitt fiske, og vær forberedt på alt fra to varmegrader, kuling og iskaldt oppoverregn, til 30 i skyggen, vindstille og tropevarme døgnet rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...