Gå til innhold

Sjøørret fisket så langt i år… (obs! ikke kun flue...)


Rønsingen

Anbefalte innlegg

Startet vel Sø fisket i sjøen allerede i januar, men det har ikke gitt den helt store uttellingen. Så jeg kommer bare til å skrive om ting som har skjedd i elvene i området.

 

Hunter elva:

Var der i åpnings helgen sammen med Svein (hunter) og Eirik. Det ble dessverre ingen ting siden det ikke var vann i elva. Ikke ofte man kan sprette tørrskodd over elva flere plasser…

Men jeg fikk nå premien min for å være første man over 50 arter av meg og Svein så noe positivt kom det i hvert fall ut av turen.

 

10059_s.jpg

Det endelige beviset på at jeg vant!

 

Ca ei uke seinere så kom regnet og da ble det fart i elva. Var vel inne 5 kveldsturer i løpet av ei uke og endte opp med 11 fisk. hvorav 4 rett ved minstemålet. 5 stk mellom 500-900 og to over kiloen på 1,32 og 1,75kg. Noe som er bra fisk til elva og være så jeg var godt fornøyd.

 

8210_s.jpg

Første ordentlige selvutløser bildet med kamera. Fisken veier 1,32kg

 

8005_s.jpg

Største så langt denne sesongen 1,75kg

 

Ble også en liten tur innover for noen dager siden med Vilhelm. Gutten hadde fiska før og fikk 5 fisk i fra rett under minste målet og rett over 600g, mens jeg blanket med stil.

 

Alt fiske i elva foreløpig har foregått med mark, men flue skal benyttes neste gang det kommer regn (hvis det kommer noe…)

 

Fikk forresten denne samme dagen som jeg og vilhelm var i elva mens vi fisket etter agnmakrell i en liten fjordtarm i Masfjorden…

 

10058_s.jpg

Overraskende bifangst på 1,44kg….

 

Lærdal:

Hadde min vanlige tur til Bø valdet i Lærdalselva. De som hadde fisket før meg hadde vel fått en 2kg sø i løpet av 10 dager så truen var vel ikke på sitt høyeste. Overraskelsen var derfor stor da det gikk på en liten tass rett under kiloen mens jeg hadde tatt noen treningskast med tohånds stanga. Hadde vel kasta i 10min… ga ikke akkurat store fighten men jeg fikk i hvert fall en fisk i løpet av turen…

 

Så var det tid for et 3 døgns opphold på Hauge gård Sammen med Hans Petter, Erling og Robert. Dette var en virkelig fin plass med flere nydelige Sø strekk. Her var fisket betydelig bedre og vi endte vel opp med 5 fisk over 2kg (2,1-2,35-2,56-4,44-5,62) jeg var den heldige som stakk av med to stk på 2.35 og den største på 5,62. deilig at det endelig skulle klaffe i den nydelige elva igjen. Det at alle fikk fisk over 2kg la slettes ingen demper på turen…

 

Fisken tok på øvre delen av ”Greenbank” som er en av de bedre Sø hølene i elva, og det sier jo litt når det er Lærdalselva man snakker om. Forsto med en gang at det var en bra fisk i andre enden. Den tok sinnssykt hardt og ga fra seg en bra og tung fight med flere skikkelige hopp. Men jeg tippet den ikke til så veldig mye større en 3kg før jeg skulle strande den. Jeg la mye press men fikk knapt hode in på tørt land. Og jeg må si jeg var glad for at Erling sto klar med håven og fikk opp resten av fisken.

 

9209_s.jpg

Ny pers for min del på 5,62kg :) (bare litt sliten)

 

9210_s.jpg

Erling med fisken på 2,56 og min...

 

 

 

9212_s.jpg

God hølen

 

 

Fisken tok midt i elva rett til venstre for stein hauen på høyre side...

 

Siste dagen (natta) så fikk jeg en til på 2,35 og mistet en til av samme size på nederste strekken, gikk mye fisk den natten for Robert fikk en og jeg hørte en liten guttunge som skreik etter far sin i 5 min før han fikk hjelp til å lande en fisk på valdet nedenfor rett før jeg fikk min.

 

Begge fiskene mine tok på denne flua som jeg bandt opp en time før den havnet i kjeften på den nye bestenoteringen min.

 

9211_s.jpg

Flua som hang i enden av 0.25mm fortomen og i kjeften på begge fiskene

 

Flua er veldig enkel:

Krok: 8 dobbel

Tagg: oval sølv small

Hale: SLF hanks (husker ikke om det skrives sånn...)

Kropp: svart selull godt børstet

Ribb: oval sølv medium

Undervinge mørk magenta revehale i blandet litt Roothbeer (skrives sikkert ikke sånn) angel hair.

Hackel: grå perlehøne

Overvinge: svart.

 

Oppsummeringen får bli at så langt er jeg godt fornøyd, men at det kommer til å komme flere på land spesielt i fra Hunter elva, så får vi se om jeg får testet noen andre elver i framtiden…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...