Gå til innhold

Høstfiske etter sjøørret i sjøen!


Ola Øie

Anbefalte innlegg

Begynte å fiske litt etter sjøørret i sjøen denne våren, og hadde en del fine turer, og fikk bra med fisk.

Det meste jeg har hørt om sjøørretfiske i sjøen, er at det foregår for det meste på vinteren og utover våren... Men hvordan er egentlig dette fisket på høsten?

 

I filmen "Ørretjakt", fisker de jo sjøørret på høsten, så lurer på om det er mye forskjell på vårfisket og høstfisket?

 

Mye av ørreten går vel opp i elvene, og blir der litt utover høsten, eller?

 

Så, er det noen som har peiling på om det er noen vits i å stikke med stanga å "denge" litt i høst?

 

Fluer, vær, flo, fjære, strøm osv... ?

 

Alle svar mottas med takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Mye fisk som ikke går opp for å gyte også, de har en fantastisk fin kondisjon om høsten. Får man fisk man tror eller mener er gytefisk så mener jeg man bør sette de ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein
Det meste jeg har hørt om sjøørretfiske i sjøen' date=' er at det foregår for det meste på vinteren og utover våren... Men hvordan er egentlig dette fisket på høsten?

 

I filmen "Ørretjakt", fisker de jo sjøørret på høsten, så lurer på om det er mye forskjell på vårfisket og høstfisket?

 

Mye av ørreten går vel opp i elvene, og blir der litt utover høsten, eller?

 

Så, er det noen som har peiling på om det er noen vits i å stikke med stanga å "denge" litt i høst?

 

Fluer, vær, flo, fjære, strøm osv... ?

 

Alle svar mottas med takk ;)[/quote']

 

Sjøørret kan du fiske hele året, de varmeste månedene så er det vistnok nettene som gjelder, jeg fisker brunørret fra april frem til et stykke ut på høsten for så å fiske sø resten av året så jeg vet egentlig lite om sommerfiske etter sø men den er der sikkert da også ;)

 

Fluer, vær, flo, fjære, strøm osv... sjørreten spiser det som ser ut som mat og den befinner seg der det er mat, maten flytter seg med flo og fjære, den eneste regelen for sjøørret fangst er at desto mer du fisker desto mer fisk får du. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

 

Sjøørretfiske på høsten er jo ganske så bra i mine øyne, den kommer mye nærmere land p.g.a gyting og kaldere temp i vann. Jeg har merket et tregt SØ fiske iår, bortsett fra litt aktivitet på natta. På høsten så kan det smell på SØ når som helst, men som Hermansen sier det meste må vel hives uti igjen. Mye gytefisk. Prøv Runars deceiver, den er giftig. 2 timer før flo og to timer etter flo. Da burde du kunne få noe med gode porsjoner tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...