Gå til innhold

Hvilket fluesnøre(r) anbefales til SØ?


Sputnik

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sputnik skrev (3 timer siden):

Volantis, guideline eller hardy sine coastal, eller rio sin ridge delta clear er gode snører.

Mest universelt er fast eller slow intermediate. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (På 21.1.2024 den 20.15):

Volantis, guideline eller hardy sine coastal, eller rio sin ridge delta clear er gode snører.

Mest universelt er fast eller slow intermediate. 

Har mest mye bra om Volantis men ser den jeg linker er float/intermediate. Hva vil det egentlig si? Trodde det var enten eller.. 🙂

Og hva avgjør om jeg burde velge fast eller slow intermediate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sputnik skrev (10 timer siden):

Har mest mye bra om Volantis men ser den jeg linker er float/intermediate. Hva vil det egentlig si? Trodde det var enten eller.. 🙂

Og hva avgjør om jeg burde velge fast eller slow intermediate?

Om et snøre betegnes som float/ intermediate så vil 'klumpen' synke sakte og 'skytelina' flyte. 

Om du går for fast eller slow int vil jeg si kommer an på plassene du har tenkt å fiske. Er det mye langgrunne strender og grunne bukter så er slow int et pluss, men er det mye svaberg og plasser med litt mer dybde så er det fast int. 

Når det er sagt så flytter jo ørreten på seg og jeg fisker oftere grunne plasser tidlig på våren og trekker inn roligere med lange pauser mens sensommer og høst så kan det være full spiker på inntrekket og da er det greit med et snøre som synker litt. 

Nybegynnere trekker gjerne litt roligere, så jeg tror kanskje jeg ville sagt gå for et slow int i starten, men kikk litt på plassene du har tenkt å bruke. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (8 timer siden):

Om et snøre betegnes som float/ intermediate så vil 'klumpen' synke sakte og 'skytelina' flyte. 

Om du går for fast eller slow int vil jeg si kommer an på plassene du har tenkt å fiske. Er det mye langgrunne strender og grunne bukter så er slow int et pluss, men er det mye svaberg og plasser med litt mer dybde så er det fast int. 

Når det er sagt så flytter jo ørreten på seg og jeg fisker oftere grunne plasser tidlig på våren og trekker inn roligere med lange pauser mens sensommer og høst så kan det være full spiker på inntrekket og da er det greit med et snøre som synker litt. 

Nybegynnere trekker gjerne litt roligere, så jeg tror kanskje jeg ville sagt gå for et slow int i starten, men kikk litt på plassene du har tenkt å bruke. 

Hjertlig takk for tips, skal undersøke litt de plassene jeg skal fiske på. Men det vil nok variere litt også, da det er gøy å prøve nye plasser! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sputnik skrev (3 timer siden):

Hjertlig takk for tips, skal undersøke litt de plassene jeg skal fiske på. Men det vil nok variere litt også, da det er gøy å prøve nye plasser! 🙂

 

Helt enig. Har alltid likt å utforske plasser.

Lurer på hvor mange ganger jeg har vært litt oppslukt i fiskingen og ikke funnet ut hvor langt jeg har gått før jeg går tilbake... Har blitt mange laaange gåturer tilbake til bilen, ofte i mørket da jeg ikke har gitt meg før jeg ikke ser. Må bare fiske meg frem til neste bukt, rundt neste odde og finne ut hva som er på andre siden av sundet osv osv 😅

De siste årene har det blitt mye utforsking av øyer, da går det mer av seg selv 😅

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...