Gå til innhold

Speilblankt og livløst...


Bård H Bjerkeli

Anbefalte innlegg

Har akkurat kommet tilbake fra en tur i ett lite skogsvann i østmarka, vannet lå speilblankt og det var ikke antydning til liv på overflata, brukte hareørenymfer og pheasant tail nymph uten resultat, er ikke så dreven på disse nymfene, det er enklere når det er inseketer og vak på gang... Er det noen som har bedre erfaring enn meg på dette er jeg takknemlig for råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville latt døgnfluenymfene ligge i flueboksen hvis jeg var på stille vann nå..hadde samme problemet her om dagen selv, ganske dødt, men med stankelbein helt inntil myrkanten lurte jeg to stykker. Fikk også en på maur. Ingen grunn til å gi opp sesongen enda, men det er lengre mellom vakperiodene nå enn før i sesongen! Ta med kaffe og sitt og vent en stund, pleier å komme et og annet vak hvis man bare er tålmodig nok og været ikke setter en stopper for innsektene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal finne noen stankelbein-mønstre og binde opp noen av de, maur har jeg i flere varianter. Artikkelen til Stokkebekk om skogsvann i september\oktober som forøvrig kom dagen etter jeg la ut mitt innlegg var helmaks, noen runder foran bindestikka nå så jeg får rusta opp flueboksene så skal jeg nok ut i marka og gjøre noen nye forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er maur som gjelder om dagen. Er veldig lite vak og se så det gjelder å finne plass der du tror det står fisk eller der det bruker å stå fisk. Vent på at det blir stille og legg ut snøret. Står det fisk der er det lite sannsynlig at den klarer å motstå maur. Fikk 2 stk 5. og 6. september av fin str i et lite vann i Østmarka. Fiska med maur og kasta på en plass der jeg vet at det bruker å stå fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er maur som gjelder om dagen. Er veldig lite vak og se så det gjelder å finne plass der du tror det står fisk eller der det bruker å stå fisk. Vent på at det blir stille og legg ut snøret. Står det fisk der er det lite sannsynlig at den klarer å motstå maur. Fikk 2 stk 5. og 6. september av fin str i et lite vann i Østmarka. Fiska med maur og kasta på en plass der jeg vet at det bruker å stå fisk...

 

 

ett gammelt "triks" er jo da å putte en kjepp inn imaurtuven, for så å slenge disse på vannet! man skaper en fiktiv klekking :oops:

 

men det funker etter litt venting, plutselig vaker et som f...

 

bare så det er nevnt, dette er bare meg fortalt, aldri praktisert.

hører gjerne på resultater laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...