Gå til innhold

Knyte sammen snørene for første gang


danilovic

Anbefalte innlegg

Jeg har fått mitt første fluefiskeutstyr, og ble litt forvirret da det kom til alle snørene. Jeg har et tjukt, sterkt oransjefarget snøre, et litt tynnere snøre som ligner på tanntråd, og det siste "vanlige" snøret (fortom?), som ligner veldig på vanlig fiskesnøre. Det jeg lurer på er hvor lange de forskjellige delene skal være, og hvilke knuter jeg skal bruke for å skjøte dem sammen (jeg regner med at det blir nåleknute fra det tjukke til tanntråden, og fra tanntråden til fortommen, samt crawfords fra fortom til flue)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, og velkommen til ein FANTASTISK hobby som kalles fluefiske. :D ( det er egentligein sykdom:)

Den der tanntråden kalles backing. Den skal du spole heile rullen av innerst på snella.Det vil si Det første du kveiler på.

Dette snøret har kun ein jobb. Tenk deg at ein STOR fisk biter på og snøre raser fra snella. Da er det godt å ha denne som du kan "kjøre" fisken på.

 

Det neste du gjør er å skøyte det tykke snøret med denne backingen. Dette er kastelina. Det er konstruksjonen på denne som gjør det mulig å kaste.

Vist du ser nøye etter er den tynnest i eine enden og i den andre blir den tykkere og tykkere. Den er det tynne enden som skal mot backinga.

 

Når du har fått på dette, så er det berre fortommen igjen( den som ser ut som vanlig fiskesene) Det ligge mangen måter å skjøte desse på her på nettet, så her er det berre å vrake åog velge.

 

Så er det berre å leite på nette om kasting, event melde deg på kastekurs.

 

 

Velkommen som bruker av Fluefiskesiden, og her inne finner du/ får svar på ALT du lurer på.

 

Lykke til!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Grei lengde til å begynne med er 1,5 ganger stanglengden.

 

Knuten til spolen er ikke så nøyen, men du lager ein eller anna knute som holder godt, og denne knyter du da rundt spolens indre :D tog du an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Nå lurer jeg bare på hvor lang fortommen skal være' date=' og hvordan jeg skal knyte fast backingen på snella?[/quote']

 

Når jeg starta var fortommen min litt kortere enn stanga. :D Det var greit med tanke på floker.

For de kommer! ;)

 

Tips! Som nybegynner bør du starte på et kurs i kasting, for der lærer du alle grunnleggende teknikker og metoder som du trenger.

Det er litt dumt å lære av seg selv (eller filmer om emnet), og få inn alle feil-teknikkene. mye bedre med en god instruktør som griper tak i og retter på feilene. :D

det er vanskelig å øve bort uvanene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...