Gå til innhold

Objektiver til Nikon......


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg trenger noen råd angående objektiver til Nikon. (hvis det finnes noen Nikon folk her da, virker som Canon gutta er i flertall her????? forstå det den som kan....... he he he)

 

Jeg har innsett at glass er dyrt, og da spesiellt hvis man skal kjøpe det nytt, orginalt og med høy lysstyrke.

For tiden har jeg følgende objektiver.

Nikkor AF-S 18-70 mm f3,5 . 4,5G ED

Nikkor AF 60mm f2,8 micro

Nikkor AF 70-300mm f4-5,6 ED

 

De to første er jeg veldig godt fornøyd med, mens 70-300 er grei ut til 200 mm, men fra 200 og ut til 300 må man ha stativ på grunn av manglende VR. Ønsker meg et skarpere zoom objektiv, dette blir rett og slett for tamt for meg.

Kunne gjerne tenkt meg tips på et godt vidvinkelobjektiv også, en 14-24mm eller noe i det område.

 

Er det noen som kan gi meg noen tips på gode zoom objektiver fra andre produsenter enn Nikon??? Jeg drømmer om Nikkor 70-200 f2,8 men 16000 er i meste laget og den er også stein dyr på bruktmarkedet.

Jeg planlegger å kjøpe den nye 18-200 VR men skulle gjerne hatt noen tips på eventuellt gode linser fra Sigma og Tamron. Dette også med tanke på å kunne se etter gode linser fra disse produsentene på diverse bruktmarked.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Har du vurdert forumet på foto.no' date=' der er det mange Nikon folk med god peiling.[/quote']

 

Godt forslag. Jeg er daglig inne på foto.no men har ikke brukt forumet der. Jeg skal vurdere det. Takker for forslaget. :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter inne med akkurat samme spørsmålet og ønsket om et zoom objektiv gjerne ut mot 300mm og med f2.8, jeg har da canon :)

 

De objektivene jeg har sett på er sigma sitt 70-200mm og sigma 120-300mm f2.8 på begge. Ene ca dobbelt pris av det andre, huff. Kunne godt tenke meg å sitte igjen med bilder på 200 eller 300mm som er skarpe, som fuglefotografene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-tallet/nummeret angir størrelsen på blenderåpningen; altså hvor mye lys som objektivet i sammarbeid med lukkeren på kamera slipper inn.

Etter formelen: brennvidde/blenderåpningens diameter

 

eksempel: brennvidden er 50mm

blenderåpningen er 35,7mm

50mm/35,7mm = 1,4

Blender man ned til mindre blenderåpning får man et høyere blendetall, desto mindre blenderåpning desto større dybdeskarphet (høye blendetall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei. Og et lyssterkt objektiv f/1,8-2,8 har to fordeler i praksis: At du for det første kan bruke selektiv fokus i større grad enn med mer lyssvake objektiver, og for det andre at motivet blir lysere i søkeren pga. stor lysstyrke.

 

Det første kan være en fordel når du skal viske ut alt annet rundt enn selve fiskeren etc. Det andre er jo fordelaktig uansett lysforhold.

 

Leter du etter Nikon linser, så les testene til Rørslett :) . Et godt tips som gitt ovenfor her er rett og slett å spørre på foto.no. Der er det mange kunnskapsrike fotografer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger noen råd angående objektiver til Nikon. (hvis det finnes noen Nikon folk her da' date=' virker som Canon gutta er i flertall her????? forstå det den som kan....... he he he)

 

Jeg har innsett at glass er dyrt, og da spesiellt hvis man skal kjøpe det nytt, orginalt og med høy lysstyrke.

For tiden har jeg følgende objektiver.

Nikkor AF-S 18-70 mm f3,5 . 4,5G ED

Nikkor AF 60mm f2,8 micro

Nikkor AF 70-300mm f4-5,6 ED

 

De to første er jeg veldig godt fornøyd med, mens 70-300 er grei ut til 200 mm, men fra 200 og ut til 300 må man ha stativ på grunn av manglende VR. Ønsker meg et skarpere zoom objektiv, dette blir rett og slett for tamt for meg.

 

Kunne gjerne tenkt meg tips på et godt vidvinkelobjektiv også, en 14-24mm eller noe i det område.

 

Er det noen som kan gi meg noen tips på gode zoom objektiver fra andre produsenter enn Nikon??? Jeg drømmer om Nikkor 70-200 f2,8 men 16000 er i meste laget og den er også stein dyr på bruktmarkedet.

Jeg planlegger å kjøpe den nye 18-200 VR men skulle gjerne hatt noen tips på eventuellt gode linser fra Sigma og Tamron. Dette også med tanke på å kunne se etter gode linser fra disse produsentene på diverse bruktmarked.

 

Terje![/quote']

 

Har ett spørsmål da, vilket nikon kamrea er det du har. For hvis du har d200 muligens også d80 så kan du bruke stort sett alt som er laget av linser til nikon. Jeg har gjort noen test bilder med en gammel tamron 300 f2,8 . Der var det ikke noe problem å få gode og skarpe bilder inne med blits med lukkertid på 250/sek. Men regelen er at du skal 100/sek over det som er brennvidden på linsa for å få skarpe bilder. Altså over 400/sek på en 300mm. Men i og med at det er svært lite ristinger i et Dslr så kan man nok gå noe lavere. Jeg har også en tokina 70-200 f2,8 den tar flotte bilder med D200 å der fungerer den på af, men det gjør den ikke på D50.

Når det gjelder Zoom objektiv så har både tokina og sigma gode vidvinkel zoomer. Ikke så fryktelige i pris heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Jeg trenger noen råd angående objektiver til Nikon. (hvis det finnes noen Nikon folk her da' date=' virker som Canon gutta er i flertall her????? forstå det den som kan....... he he he)

 

Jeg har innsett at glass er dyrt, og da spesiellt hvis man skal kjøpe det nytt, orginalt og med høy lysstyrke.

For tiden har jeg følgende objektiver.

Nikkor AF-S 18-70 mm f3,5 . 4,5G ED

Nikkor AF 60mm f2,8 micro

Nikkor AF 70-300mm f4-5,6 ED

 

De to første er jeg veldig godt fornøyd med, mens 70-300 er grei ut til 200 mm, men fra 200 og ut til 300 må man ha stativ på grunn av manglende VR. Ønsker meg et skarpere zoom objektiv, dette blir rett og slett for tamt for meg.

 

Kunne gjerne tenkt meg tips på et godt vidvinkelobjektiv også, en 14-24mm eller noe i det område.

 

Er det noen som kan gi meg noen tips på gode zoom objektiver fra andre produsenter enn Nikon??? Jeg drømmer om Nikkor 70-200 f2,8 men 16000 er i meste laget og den er også stein dyr på bruktmarkedet.

Jeg planlegger å kjøpe den nye 18-200 VR men skulle gjerne hatt noen tips på eventuellt gode linser fra Sigma og Tamron. Dette også med tanke på å kunne se etter gode linser fra disse produsentene på diverse bruktmarked.

 

Terje![/quote']

 

Har ett spørsmål da, vilket nikon kamrea er det du har. For hvis du har d200 muligens også d80 så kan du bruke stort sett alt som er laget av linser til nikon. Jeg har gjort noen test bilder med en gammel tamron 300 f2,8 . Der var det ikke noe problem å få gode og skarpe bilder inne med blits med lukkertid på 250/sek. Men regelen er at du skal 100/sek over det som er brennvidden på linsa for å få skarpe bilder. Altså over 400/sek på en 300mm. Men i og med at det er svært lite ristinger i et Dslr så kan man nok gå noe lavere. Jeg har også en tokina 70-200 f2,8 den tar flotte bilder med D200 å der fungerer den på af, men det gjør den ikke på D50.

Når det gjelder Zoom objektiv så har både tokina og sigma gode vidvinkel zoomer. Ikke så fryktelige i pris heller.

 

Hei Kent!

Takker for interessant informajon.

Jeg har et Nikon D70s, hva blir konklusjonen da???????

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det, men det står i håndboken vilke linser som passer til D70s. Jeg kjenner egenlig lite til D70s, men går egentlig ut fra at den er som D50. De er bygd med nesten de samme spesifikasjonene. Men det er en del mer å hente ut fra D70s. Men jeg tror uansett at jeg ikke hadde valgt en linse som 18-200VR, klart den dekker et stort spekter. Men dette har nok noen optiske svakheter vil jeg tro. Dessuten er den vel like dyr som en brukt 80-200 f2,8. Du hadde jo standard linsa, den dekker jo segmentet opp til 80mm. Dessuten er en 80-200 f2,8 forholdsvis lett å få tak i brukt. men kjøper du "uorginalt" ville jeg nok sjekket at den faktisk virker på AF på D70s din først.

Her er de to vidvinkel zoomene:

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13991

 

http://www.prisguide.no/product.php?productId=22908

 

Tror disse to er nokså jevngode :) Men man får bedre også 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Ja det var det' date=' men det står i håndboken vilke linser som passer til D70s. Jeg kjenner egenlig lite til D70s, men går egentlig ut fra at den er som D50. De er bygd med nesten de samme spesifikasjonene. Men det er en del mer å hente ut fra D70s. Men jeg tror uansett at jeg ikke hadde valgt en linse som 18-200VR, klart den dekker et stort spekter. Men dette har nok noen optiske svakheter vil jeg tro. Dessuten er den vel like dyr som en brukt 80-200 f2,8. Du hadde jo standard linsa, den dekker jo segmentet opp til 80mm. Dessuten er en 80-200 f2,8 forholdsvis lett å få tak i brukt. men kjøper du "uorginalt" ville jeg nok sjekket at den faktisk virker på AF på D70s din først.

Her er de to vidvinkel zoomene:

[url']http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13991[/url]

 

http://www.prisguide.no/product.php?productId=22908

 

Tror disse to er nokså jevngode :) Men man får bedre også 8)

 

Takker og bukker, Kent!

Når det gjelder Nikkor 18-200 VR så har den faktisk fått meget god kritikk i flere tester, og jeg har en kompis som er en dyktig fotograf som mente den var abslolutt å anbefale. Tenkte da å selge 18-70 mm, og med en 18-200 VR har man en linse til de fleste oppgavene.

Tenkte jeg skulle låne den en dag å teste den selv.

 

Jeg kommer forøvrig absolutt til å følge med på diverse bruktmarked og en 80-200 er helt klart noe jeg skal vurdere.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei. Etter det jeg har hørt har nok Kent et poeng angående 18-200 VR: Linsa er ikke noe særlig god ut mot telefoto-enden. Og i tester jeg har lest bør man bruke såpass liten blenderåpning som f/11 for å få skarpe bilder mot den enden - og selv med VR må man da ha ganske godt lys og/eller stativ+ dra på med noe inn i h...... høy ISO. Et par andre som har denne linsa har samme vurderingene. Men linsa skal være veldig god i vidvinkelområdet.

 

Og siden du alt har 18-70- linsa, ville jeg gått for et supplement til den i stedet for et alternativ som skal dekke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Hei. Etter det jeg har hørt har nok Kent et poeng angående 18-200 VR: Linsa er ikke noe særlig god ut mot telefoto-enden. Og i tester jeg har lest bør man bruke såpass liten blenderåpning som f/11 for å få skarpe bilder mot den enden - og selv med VR må man da ha ganske godt lys og/eller stativ+ dra på med noe inn i h...... høy ISO. Et par andre som har denne linsa har samme vurderingene. Men linsa skal være veldig god i vidvinkelområdet.

 

Og siden du alt har 18-70- linsa' date=' ville jeg gått for et supplement til den i stedet for et alternativ som skal dekke alt.[/quote']

 

Takk for info.

Det høres ut som jeg nå må vurdere å sjekke litt rundt eks. 80-200mm på bruktmarkedet.

Takker til Andre og Kent, det er slik info som gjør at man unngår fallgruber og tar riktige beslutninger.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...