Gå til innhold

2 handsstang hvor lang skal den vaare til hvilket bruk


Gjest FlueJimFlue

Anbefalte innlegg

Gjest FlueJimFlue

Heisann maa fyst fo si at jeg har Engelsk tegnsett paa tastatur derfor litt irriterende skriving...

 

Skal faa meg en 2 handstang, men det jeg lurer paa hva som er best til hva ...

mange sier at en 12/13 foot er det mest vanlige.. og siden jeg bor paa vestlandet og elvene ikke er so store so er det en bra allrounder

 

Men hva med en 14\15 footer... mangen sier de er bedre til aa styre med

i elv noe som er naturlig da den er lang og lettere og mende osv

men mange mener at de er mye bedre aa bruke en korterer stang pga av tett skau noe some gir et visst behov for Spey kast osv

 

Men hva mener dere som har litt mere erfaring med 2 handstanger

som er det beste valget.. De fleste jeg har snakket med I Bergen og ellers paa Vestlandet mener at en 12|13 Foot er det beste valget..

 

Haper paa mange svar kjapt da jeg skal erverve med utstyret snart

 

CheerZ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo endel stenger som er like lange som er i ulike klasser.

Jeg synes en 13 foter er den "beste" alrounderen, gjerne i #8/9 eller deromkring, evt. 14 fot #9.

Grunnen er enkel: 13 foteren klarer også synkesnører ganske greit.

Mending går nå greit med alle tohånds, denne probemstillingen synes jeg er mer hensiktsmessig i diskusjon enhånds vs tohånds.

15 foteren min tas kun fram når det er synk synk og atter synk som teller, lettere å trekke opp enn med 13 foteren og 12 foteren.

Vestlandsfiske er vel ikke kun ett begrep synonymt med lett tohånds, men skal du kun har en hadde jeg gått for 13 foteren.

Skal du kun bruke flyt/flytsynk1/intermediate er 12 foteren ett morsommere alternativ med tanke på kjøring av små og mellomlaks som vi har mest av. Fluene er jo også ofte ikke de verste "kattene", så 15 foteren trengs ikke.

Jeg vet ikke om du ble klokere, men sånn tenker jeg :D

Selv foretrekker jeg alltid enhåndsen såfremt det går og det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Lurte faktisk paa en 14 footer Scierra virket lang men var helt utrolig og kaste med

men det er no blitt mindre viktig egentlig naa som stengene

er blitt so lette..

 

ikke at vestlands elver er saa extraordinere men ver vel mest brukt som

en pekepinn for hva den blir mest brukt til .... ikke Alta elva osv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Stort sett enig med Tres Bien, men på den lengden ville jeg for min del ha valgt # 9-10, og heller satset på ei litt kortere stang i #8-9, ca 12 fot syns jeg passer bra her.

Men det blir smak og behag, selv om ei kortere stang krever litt mer av kasteren for å oppnå de samme lengdene - hvis man har behov for det da.

For min del fisker jeg tohånds med en 13-foter #9-10 og en 11.6 fot #8-9.

Laksefiske med synkesnører og digre rajer på over 14 fot i tyngre klasser gidder jeg rett og slett ikke drive med. Men så har jeg aldri blitt skikkelig bitt av laksebasillen heller. Til sommeren på lav elv skal jeg prøve meg med enhånds 9.5 fot #7-8 og tørrfluer etter laksen...8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig med Tres Bien' date=' men på den lengden ville jeg for min del ha valgt # 9-10, og heller satset på ei litt kortere stang i #8-9, ca 12 fot syns jeg passer bra her.

[/quote']

Justerer meg selv og er selvsagt enig,hvordan tolke mine egne setninger: "#8/9 eller deromkring :oops: ??

Ren #9 eller 9/10. Ofte er jo 12 foterne merket 8/9 og 13 foterene #9 eller #9/10, heldigvis tåler de fleste stenger ganske variable kastevekter og dermed også fluestørrelser.

En 13,6` høres glimrende ut.

 

Min siste töhånds er klassifisert som ren #6.

Vel, det er mulig den funker med meget lave snørevekter, men den klarer også snørevekter opp i #8/9. Lett er den, ingen tvil om det, men jeg vil tippe den klarer 7 grams differanse alt etter kaster og hensikt.

 

En 13,6 ` vil nok takle det meste fra 28-35 gram tipper jeg, altså en rimelig stor sluk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Scierra HM2 - 13,6 fot klasse 8/9

er klasifisert til smaa mellomstore elver saa passer perfekt til meg

Det er ikke hver dag en fisker i de storste vassdragene heller

det er lurt og tilpasse deretter saa en faar mest ut av det

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...