Gå til innhold

Vannløpere


dalislama

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd Henning sin ide om å lage vannløper på samme måte som palmermygg , men da med å klippe bort litt av haclet her og der slik at jeg fikk mer markant skille der beina er . Fikk fisk på dem også , men om det var at fisken trodde det var vannløper eller en svær palmer sa de ingenting om :D . Brukte krok 14 og 12 under forsøket og påfugelherl til kropp .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for fine innspill. Jeg hadde sett for meg en foamkropp og stive, ribba hackelstammer med knuter på. Trur det hadde fungert hvis jeg hadde klart å plassere beina helt riktig. Det er jo ikke bare bare for meg 8) Men hackel er en veldig god idè. Så lenge man får til avtrykket, tar nok fisken det for en vannløper tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Spørsmålet er vel hvor viktig matkilde er vannløpere for fisken?

 

Jeg vil påstå at fisk så og si aldri blir selektive på vannløpere, og når de er så sultne at de går til angrep på vannløpere så tar de like gjerne noe annet som ligger i vannfilmen.

 

Selv har jeg bare opplevd noen få fisker med vannløpere i magesekken.

 

Ismopuppa må vel være en fin imitasjon på denne krabaten muligens, evnt kan man vel lage en meget lett kropp i feks foam og lage bein av tykk penselfibre som man knekker til ved hjelp av en oppvarmet pinsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hermansen,

 

 

 

Spørsmålet er vel hvor viktig matkilde er vannløpere for fisken?

 

Jeg vil påstå at fisk så og si aldri blir selektive på vannløpere, og når de er så sultne at de går til angrep på vannløpere så tar de like gjerne noe annet som ligger i vannfilmen.

 

Selv har jeg bare opplevd noen få fisker med vannløpere i magesekken.

 

Ismopuppa må vel være en fin imitasjon på denne krabaten muligens, evnt kan man vel lage en meget lett kropp i feks foam og lage bein av tykk penselfibre som man knekker til ved hjelp av en oppvarmet pinsett.

_________________

 

Må nok si meg enig her. Fisker 90% i vann, og har inntrykk av at desse er lite brukt som namm namm for ørreten. Desse er jo aldri så veldig langt ute på vannet heller, og eg har vel knapt sett at ein er blitt tatt. Grunnen til dette kan self vere at eg er alt for oppservang på mygg og marginataer, men det tviler eg på :)

 

Denne flua må vel i så fall stripes veldi siden desse speeder rundt som tullinger på vannet.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!

 

18389_s.jpg

 

Den holdt seg flytende en god stund i et 25 graders vannbad, men tviler på at den kan skøytes særlig lenge O:) Satser på at de tar den mens den hviler litt ;)

 

Selektivitet og effektivitet får være så. Hvis jeg får noe på en sånn, vil jeg huske det leeenge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Neppe så mye striping som skal til før den blir våt :)

 

Men det kan nå være at den fungerer fint, tror det at de er veldig raske som er en av grunnene til at de ikke blir spist av fisk. Sammen med muligens det at de biter forholdsvis hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

... og at de inneholder et stoff som virkelig gjør opprør mot magesekken. Hørte om en som fikk i seg en vannløper og det ble et lite h..... Ikke sikkert ørreten reagere på samme måte, men det kan jo være grunnen til at de ikke tar dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ble han dårlig etter bare en vannløper? Da er det i så fall sterke saker O:)

 

Hvordan de vet det ja? Står sikkert litt om det i den boka du har. Litt delte meninger om det. Du kan jo lese denne review-artikkelen her: "BEHAVIORS OF AQUATIC INSECTS IN RESPONSE TO PREDATION" http://www.colostate.edu/Depts/Entomology/courses/en507/papers_2001/wise.htm

 

Jeg har et lite vann hvor disse vannløperne står og trykker helt inne i sivkanten. Har sett noen bli blåst ut eller drista seg litt utpå og blitt tatt. Så skal prøve og legge en vannløper 3-4 meter utenfor sivbeltet og sjekke responsen ;) Jeg tror fisken tenker "haha, endelig!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...