Gå til innhold

Behandling av fjær fra villfugl


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Øyvind T,

 

Eg putter de i dypfrysen i 30-60 dager, og har hatt bra erfaring med denne metoden. 

 

Eg vet ogsaa om folk som bruker kjemiske middler og andre som fryser de foerst, and saa kjoerer de gjennom microen i en liten stund. 

 

Bare pass paa at du har din egen micro i garasjen, eller at kjerringa er paa jentetur den helgen..... :rolleyes:

 

Peace,

 

CourtJester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-60 dager  :o 3 dager eller 30 dager skulle vel gjøre samme nytta. Det viktige slik jeg ser det er at det blir dypfryst, deretter bør det tines og oppbevares for seg selv i romtemperatur noen dager slik at eventuelle egg/pupper klekkes før det får en ny runde i fryseren. Da skulle du være rimelig trygg ;)

 


Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg bruker en tekknikk som ble emg fortalt av en gammel fluebinder som brukte stort sett fjær som han enten fant eller fanget selv.

Legger fjæra i fryseren i minst en måned .... så tiner jeg den og lar den ligge i ett par dager .... så i fryseren igjen i en måned ....... så opptining og i microen . kan også bruke stekeovnen på 100 grader.

 

Jeg spuret vedkommende om hvorfor så lenge og to ganger og fikk til svar at en del av disse middene som spiser fjær og skinn er noen hardføre skapninger ,så for å være sikker og ikke få ødelagt alle fjær han hadde var dette metoden .

 

Har ikke så mye peiling på midd og sånt , men har ikke hatt noen problemer jeg og jeg har en god del fjær fra villfugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur er bra materiale ja! Fikk et skinn av brodern i høst; jeg sjøl fikk jo ikke trollfuggern ned i år heller... :-/ Vanskelig fyr å få has på gitt!  Utrolig bra hacklemateriale både i halspartiet og brystet, for eksempel. Jeg for min del holder alt materiale av villfugl lagret separat fra de andre materialene uansett, for å være på den aller sikreste siden... Har brukt "fryser / oppvarmingsmetoden" sjøl, og det har fungert bra. Har funnet både midd, fuglelus, fjærlus og lopper på alle fuglene jeg har tatt fjær av, og har særriøst noia for at et eller annet plutselig skal begynne å spise opp materialene... Fant et forhenværende fluebindesett på en skole jeg jobba på for noen år siden, det var et mildt sagt tragisk syn. Har gått til innkjøp av møllkuler ja... *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Noen som har erfaring med CDC fra villand ?

Har satt opp andekasser samt at det finnes en god del gamle andekasser rundt omkring og jeg urer på om det er noen som har prøvd å plukke fjær fra dem og benyttet i fluebinding ?

Har sett på fjær fra kasser og de ser meget flotte ut. Blir mye sortering men kvaliteten tror jeg er bra.

Det er litt forskjellige farger også har jeg sett .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må spørre Ibsen om fjær fra villanden.. ;-)

Neida, Cdc fra ville ender er kjempebra. Men det vi ofte glemmer er at mange andre fugler også har tilsvarende fjær. Har sjøl brukt "Cdc" fra rype og tiur, funker kjempebra. Rypa har en litt spettet farge som ser veldig skummel ut på F-Fly... Her er mer stoff fra Glommaguiden http://www.glommaguiden.com/foto_2004/bilder/041018_CDC_fjaer.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...