Gå til innhold

Klekking S&Fj


Ørjan

Anbefalte innlegg

Kom over ei gedigen døgnflugeklekking ved elva i dag. Hadde ikkje med kamera, så bilde vart det ikkje. Det var to artar som klakka samtidig, og ei døgnfluge fekk eg opp i handa medan den var på vei ut frå nymfeskalet sitt. Fascinerade, ja. Men er det nokon som kan ha nokon formeining om kva slags artar dette kunne vere? Vingene var rundt 1 cm lange, og den eine arten hadde nokon karakteristiske grønne store auger. Begge hadde to haletrådar. Lurer fælt på det her, for det var sinnsjukt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ørjan!

 

Det med grønne øyne høres kjent ut!

Metretopus Borealis som kun lever i elver/bekker har grønne øyne og da

hos hannen. Vingelengde 1 cm passer godt da vingene ofte er like lange som

kroppen på døgnfluene. Metretopus Borealis er vanligvis mellom 10-12 mm.

Det er ikke sikkert at du så to arter, den "ene" kan være hunnene som ikke har grønne øyne. Var det bra fiske da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok heilt sikkert det du seier, for bortsett frå augene var dei meget like, ja. Både i vingestørrelsen og kroppen. Takk skal du ha! :)

Men den hadde ikkje bakvinge eller ka det heite.. Den eine hadde på ein måte stripete/flekkete bein.. :?

 

Nei eg fekk ikkje fiska så mykje, så resultatet blei heller magert (1 ørret på ca 250 g). ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne døgnflua i dag og fikk tatt et veldig dårlig bilde av den :oops: før den sa farvel. Som dere kanskje ser så har den mistet alle tre hale trådene og var ca 1,5cm lang (må tas med en klype salt siden jeg har et øye mål som er heller dårlig...) Er det noen som klarer å tyde ut i fra dette bildet hva slags art det er? Det er foresten både rennende og stille vann der jeg så den og alt i fra mudder til grus bunn med en del vegitasjon... Det er også en del myr i nærheten så det er ikke umulig at det er en Leptophlebia marginata eller er jeg helt på jordet?

post-92-13949845023094_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Rønsingen!

 

Fet avatar du har skaffet deg :D Nå vet jeg hva Bruce Lee ble reinkarnet som!

Jeg mener at du har helt rett, Leptophlebia Marginata.

3 haletråder og den mørke kanten langs vingen er ganske "bankers".

Meget lange haletråder er også karakteristisk, fargen er også helt typisk.

 

PS! Lag gjerne nye innlegg dersom det er arter som ikke er med i samme tråden.

Men vi er ikke prippne her, kun et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...