Gå til innhold

Klassiske Laksefluer.


Anbefalte innlegg

Både på Villmarksmessa her på Hamar og Jakt og Fiskedagene på Elverum har det de siste tre åra sitti en beskjeden kar å bindt fluer.

Long Nguyen Ngoc heter'n, og han binder fluer av en annen værden enn min!

Det er fulldressa laksefluer av høy kvalitet det går i der Long sitter, konsetrasjonen er beinhard og den holdes ofte på topp i mangfoldne timer før ei flue er ferdig.

 

Det første bildet er fra i fjor, da jeg lyktes bedre enn i år med å fange nettopp den konsentrasjonen på billedbrikka.

21486_s.jpg

 

Her er foresten det ferdige resultatet fra den gang!

21491_s.jpg

 

I år var det hei, hallo og takk for sist ei stønn før det gikk opp for meg at noe som finnes på det øverste bildet mangla..........og det var bindestikka!

Gutten satt der å bandt fluer uten bindestikke slik som de gamle mestera hos House of Hardy gjorde en gang i gamle dager.

Ingen stikke, ikkeno trådholder, ja kort sagt bare fingra og litt voks!

Saks hadde'n såklart, han beit jo ikke av tråd og matrialer, men det var jommen det eneste også!

21487_s.jpg

 

 

Denna flua er bindt slik som den han holder på med over, helt uten andre redskaper enn ei lita saks og ti av de beste fingra jeg noengang har sett!

21488_s.jpg

 

 

Long har ikke satt vekk bindestikka for godt.....og takk for det!

De to fluene under her er bindt med bindestikke, og er fra nå i år.

Lyssettinga er ikke så superbra som fluene, men alikavæl får jeg lyst til å sitere Lektor Tørrdal i Stompa-filmene å si.....

21489_s.jpg

....."Du store alpakka!"

21490_s.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er bare å ta av seg hatten for en slik kar. Binde fluer med hånda som bindestike, helt rått. :)

Til og med jeg kan se at de fluene der er ren og skjær kunst på høyt nivå. Med eller uten bindestikke, den gutten er en kunstner.

Jeg bøyer meg i støvet.....  :) :) :)

 

Takk for et flott innlegg, Tore.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Har sett endel fluer fra vedkommende å må si at han gruser "Mustad Open"- vinnere og mere til.

Vakrere laksefluer har ikke jeg sett!

Må bare føye til at det er en del høyst eminente "fulldressed"- bindere på Fluefiske.net!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...